خودمونی!

همه چی!

خودمونی!

همه چی!

نماز خواندن

از کجا بدانیم نمازمان قبول شده؟!

روح نماز
نماز باز دارنده از فحشا و منکرات است.  نماز و صلات از وصلت و پیوند است، یا از زیارت و دیدار. حضرت امیر علیه السلام در تفسیر قد قامت صلواة فرموده : یعنى وقت دیدار یا رحمت فرا رسید. (1)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس نمازش او را از زشتى و گناه باز ندارد، از خدا دورتر می‌شود. نماز کسى که از نمازش اطاعت نمی‌کند نماز نیست. اطاعت نماز یعنى بازداشتن از گناه و زشتى.
روایت است یکى از انصار همراه پیامبر نماز می‌خواند، ولى مرتکب گناه می‌شد. به پیامبر گفتند، فرمود: بالاخره روزى نمازش از گناه باز خواهد داشت چندى نگذشت که توبه کرد!
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس می‌خواهد بداند نمازش قبول شده یا نه، بنگرد آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه؟ به هر مقدار که باز داشته، همان مقدار از نمازش پذیرفته شده است. نماز بى روح تأثیرى در جلوگیرى از گناه ندارد. و این حقیقتى قرآنى است. نمازى که خاصیت بازدارندگى از گناه را نداشته باشد، تنها شکلى از نماز و اسکلتى بى روح است. هر مقدار که نماز روح داشته باشد، تاثیر گذار است. نماز بى روح نوعى نفاق است. نفاق آنست که خشوع اندام، بیش از خشوع دل و درون باشد. هر مقدار از نماز که فاقد روح باشد، به سوى خدا بالا نمی‌رود. آیات و روایات نشان می‌دهد نماز، تنها اعمال و حرکات ظاهرى نیست.
خداوند می‌فرماید "واى بر نمازگزارانى که در نمازشان اهل سهو و سهل انگارى هستند". این آیه غفلت نمازگزاران را مذمت و سرزنش می‌کند، با آن که نماز می‌خوانند. مؤمنانى رستگارند که در نمازشان خاشع باشند. نماز را براى یاد من بر پا دار. نماز را در حال مستى نخوانید تا آنکه بدانید چه می‌گویید.(2) گفته‌اند مستى، هم مستى شراب است و هم مستى دنیا، چرا که مست نمی‌فهمد چه می‌گوید.
امام صادق فرمود: هر کس می‌خواهد بداند نمازش قبول شده یا نه، بنگرد آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه؟ به هر مقدار که باز داشته، همان مقدار از نمازش پذیرفته شده است. نماز بى روح تأثیرى در جلوگیرى از گناه ندارد
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: خداوند به نمازگزارى که قلبش همراه دلش حاضر نباشد نمی‌نگرد. وقتى نماز واجب می‌خوانى، سر وقت بخوان، به گونه نماز وداع کننده اى که می‌ترسد دیگر بازگشتى نداشته باشد. یعنى گویا آخرین نماز است.
حضرت ابراهیم که درود خدا بر او باد هنگام نماز و نیایش، ناله‌اش از مسافتی طولانی شنیده می‌شد و در نمازش مثل بیمناکان، زارى می‌کرد. به نقل از یکى از همسران پیامبر: رسول خدا صلى الله علیه و آله با ما مشغول صحبت بود، وقت نماز که می‌رسید گویى ما را نمی‌شناخت.
امیرالمومنین علیه السلام هنگام وضو از بیم خدا رنگ از چهره‌اش می‌پرید و هر گاه وقت نماز می‌رسید، می‌لرزید و رنگ به رنگ می‌شد. علت آنرا پرسیدند، فرمود: هنگام اداى امانتى رسیده است که آسمانها و زمین از پذیرفتن آن ابا کردند و ترسیدند.
امام حسن مجتبى علیه السلام وقتى از وضو گرفتن فارغ می‌شد، رنگش عوض می‌شد. وقتى از او پرسیدند فرمود: کسیکه کى خواهد بر خداى صاحب عرش وارد شود، سزاوار است رنگ ببازد.!
امام سجاد هنگام وضو رنگش دگرگون می‌شد، خانواده اش پرسیدند این چه حالتى است که هنگام وضو پیدا می‌کنى ؟ فرمود: آیا می‌دانى در حضور چه کسى می‌خواهم بایستم ؟ گاهى در نماز عبا از دوشش ‍ می‌افتاد، ولى آنرا درست نمی‌کرد تا نمازش پایان یابد، علت را پرسیدند، فرمود: می‌دانید در برابر چه کسى ایستاده بودم؟ نماز بنده به مقدارى پذیرفته است که اقبال و توجه قلبى داشته باشد.
وقتى امام سجاد علیه السلام به نماز می‌ایستاد، مثل تنه یک درخت بى حرکت بود، مگر آنچه را باد تکان دهد!

جدول جدید

Pos Team P W D L


Pts
1 Man Utd 27 20 5 2


65
2 Chelsea 28 17 7 4


58
3 Liverpool 28 16 10 2


58
4 Aston Villa 28 15 7 6


52
5 Arsenal 28 13 10 5


49
6 Everton 28 12 9 7


45
7 West Ham 28 11 6 11


39
8 Man City 28 10 5 13


35
9 Wigan 28 9 8 11


35
10 Fulham 27 8 10 9


34
11 Bolton 28 10 3 15


33
12 Tottenham 28 8 8 12


32
13 Sunderland 28 8 8 12


32
14 Hull 28 8 8 12


32
15 Stoke 28 7 8 13


29
16 Newcastle 28 6 10 12


28
17 Portsmouth 27 7 7 13


28
18 Blackburn 27 6 9 12


27
19 Middlesbrough 28 6 8 14


26
20 West Brom 28 6 4 18


22

لوکا بپناچیچ

پلیس به دنبال لوکا بوناچیچSporty.ir



-سرمربی تیم فوتبال سپاهان اصفهان به دنبال شکایت یکی از باشگاههای کرواسی تحت پیگیرد پلیس قرار دارد.

لوکا بوناچیچ پس از آنکه هدایت تیم های فوتبال فولاد خوزستان و استقلال اهواز را بر عهده داشت، ایران را به مقصد کرواسی ترک کرد و سرمربیگری تیم هایدوک اشپیلت را برعهده گرفت. او در زمان حضور در این تیم نتایج ضعیفی کسب کرد و پرطرفدار ترین تیم کرواسی را مبدل به تیمی متوسط و گرفتار در بحران کرد که هنوز هم با این مشکلات دست به گریبان است. در زمانی که لوکا سرمربی تیم فوتبال هایدوک اشپیلت بود فشار هواداران این تیم روی وی تا حدی زیاد بود که یک بار از سوی افرادی ناشناس مقابل خانه اش مضروب شد.

لوکا با خاطره ای تلخ کرواسی را ترک می کند و به ایران می آید. او سرمربی سپاهان می شود و با این تیم به موفقیت های خوبی دست می یابد، اما خاطرات تلخ تیم هایدوک و شهر اشپیلت هنوز از خاطر او پاک نشده است.

او بدون واهمه این را در گفتگو با خبرنگار روزنامه "یوتارنی" کرواسی بیان می کند. روز سیزدهم آبان ماه سال جاری "پرشمیر راگوژ" خبرنگار روزنامه "یوتارنی" کرواسی به اصفهان می آید تا با سرمربی کروات سپاهان ایران گفتگویی پیرامون فوتبال کرواسی، ایران و... داشته باشد.

لوکا در ابتدای مصاحبه با این خبرنگار، فوتبال کرواسی را به مردابی تشبیه می کند که درون آن پر از تمساح های گرسنه است. او مربیگری کردن در فوتبال این کشور را به اندازه راه رفتن در خیابان های بغداد خطرناک می خواند.

خبرنگار روزنامه "یوتارنی" کرواسی که به بهانه ترک تیم هایدوک توسط لوکا بوناچیچ و 2 مربی دیگر با لوکا گفتگو می کرده در ادامه ، دلیل این اتفاق را از وی جویا می شود. لوکا تاکید می کند باشگاه هایدوک اشپیلت توسط مافیا اداره می شود. نه این باشگاه بلکه دیگر باشگاه های کرواسی نیز تحت کنترل مافیا هستند.

او دلیل ترک باشگاه هایدوک اشپیلت را برای هر سه مربی مشابه عنوان می کند و اذعان می دارد که همه آنها توسط مافیای حاکم بر فوتبال کرواسی و در راس آن فردی به نام "شوشه" که از سوی بوناچیچ "دلال" خوانده می شود تحت فشار بوده اند. بر اساس ادعای بوناچیچ آنها به خاطر منافع بازیکنان به مربیان هایدوک فشار می آوردند تا نفرات مورد نظر خود را به ترکیب اصلی وارد کنند.

لوکا در ادامه این گفتگو پا را فراتر می گذارد و به اولین رئیس جمهور کرواسی دکتر "توجمان" و همچنین اعضای حزب ملی این کشور HNS نیز اتهام وارد می کند. او حتی حکومت فعلی کراوسی را نیز به اتهام رشد تبهکاری در فوتبال و باشگاه هایدوک اشپیلت متهم می کند. لوکا که در جریان مصاحبه با خبرنگار روزنامه "یوتارنی" کرواسی بشدت عصبانی شده بود حتی فوتبال کراوسی را بی صاحب می خواند!


سرمربی کروات سپاهان در مورد فوتبال ایران هم حرف می زند. او فوتبال ایران را برای مربیان کروات پولساز می خواند اما تاکید می کند که تمایلی ندارد بازیکنان کرواسی را برای دریافت پول بیشتر به ایران بیاورد. او همه چیز ایران را خوب توصیف می کند به غیر از اینکه نمی تواند مثل کشورش در مصرف مشروبات الکی زیاده روی کند یا به مسائل دیگری تن در دهد.

یک روز پس از این مصاحبه که با تیتر Luka Bonačić: Hajduk kontrolira mafija به چاپ می رسد، در تاریخ چهاردهم آبان ماه سال جاری "آلن اولدریچ" نویسنده روزنامه "یوتارنی" کرواسی می نویسد: " پلیس در پی شکایت باشگاه هایدوک از بوناچیچ، وی را مورد بازجویی قرار خواهد داد. پلیس کرواسی در صدد است تا از مربی پیشین هایدوک پیرامون حمله فیزیکی به وی در مارس 2006 بازجویی کند".

خانم "ماریا آلوویچ" سخنگوی قرارگاه پلیس شهر اشپیلت در این خصوص می گوید: " ما در ایران با لوکا تماس می گیریم و در صورتی که موفق نشویم او را به کراوسی بیاوریم با اقدامات پلیسی او را بازداشت کرده و به کشور بازمی گردانیم".

روزنامه "یوتارنی" کرواسی در ادامه طی مطلبی با عنوان "از اتهام تا اثبات" می آورد: " لوکا بوناچیچ مسئولان باشگاه هایدوک را متهم کرده است و باید ادعای خود را به اثبات برساند. لوکا در گفتگو با پلیس کرواسی به نفرات مظنونی که او را مورد ضرب و شتم قرار دادند اشاره ای نمی کند اما این ضرب و شتم را در ادامه فشارهایی می داند که به او و دو مربی دیگر هایدوک 'ایوان پودارا' و 'سرگئی کرشیچ' وارد آمده است".

لوکا حتی مدعی شده که بازیکنی به نام "نیکیستا ایلاویچ" به وی تحمیل می شده که در نهایت به خاطر او دخل وی را در تیم هایدوک آورده اند. او حتی مدعی است این فشارها از جانب گروهی به وی اعمال می شده که درحال حاضر نیز بیشترین فشار را روی تیم هایدوک دارند.

بوناچیچ در گفتگوی خود با پلیس صراحتا از افراد مظنون در ضرب و شتم خود نامی نمی برد اما اظهارات وی به حدی روشن بوده که عکس العمل جدی مقامات باشگاه هایدوک را به دنبال داشته است.

نویسنده روزنامه "یوتارنی" کرواسی در ادامه از شکایت باشگاه هایدوک از لوکا خبر می دهد و می آورد: دکتر"نوسیچ" رئیس باشگاه هایدوک به خاطر بیان این مسائل از لوکا شکایت کرده و تاکید دارد که دادگاه در این باره تصمیم گیری خواهد کرد".

بیان اینکه باشگاه هایدوک توسط مافیا کنترل می شود ادعای خطرناکی است که لوکا باید آن را اثبات کند. "نوسیچ" که خود 3 سال رئیس هیئت مدیره باشگاه هایدوک بوده است تاکید می کند لوکا در زمان حضورش در این تیم هیچ وقت از اعمال فشار به خود چیزی نگفته است. او اذعان می دارد که روی این باشگاه هیچ فشاری از سوی مسئولان سیاسی و واسطه های فوتبال نیست.

رئیس باشگاه هایدوک گفت لوکا باید ادعاهای خود را ثابت کند در غیر این صورت قانون کرواسی برخورد شدیدی با وی خواهد داشت که این جدیت این باشگاه را در خصوص پیگیری موضوع نشان می داد.

البته چندی پیش سخنگوی قرارگاه پلیس شهر اشپیلت با یکی از واسطه های مربیان کروات در ایران تماس می گیرد تا با لوکا ارتباط برقرار کند اما فرد مورد نظر ازهمکاری با وی خودداری می کند تا پلیس کرواسی از راههایی دیگر در پی لوکا باشد. این احتمال وجود دارد که پلیس کرواسی از طریق پلیس بین الملل لوکا را به کرواسی فراخواند تا او در دادگاه پاسخگوی اتهاماتی باشد که به باشگاه هایدوک وارد آورده است. ظاهرا مشکل لوکا جدی است و حتی امکان دارد به از دست دادن موقعیت شغلی اش بیانجامد.
  

اشکانیان

اشـکـانـیان ( پـارتـهـا )

 

سلطه جانشینان اسکندر بر قلمروهخامنشی ( با وجود خشونت نظامی سلوکیان ) در سراسر ایران طولانی نشد و فترت حاکمیت در ایران ، شصت و پنج سالی بیش نکشید . حتی ، در همان دوران اقتدار نظامی سلوکیان – مقارن با سالهایی که مهاجران یونانی در استان باکتریا ( باختر ،بلخ ) به رهبری سر کرده خویش به نام دیودوتس ، اعلام استقلال کردند . ( حدود 250 ق.م. ) – در استان پارت ( پارتیا، پرثوه ) نیز دولت ایرانی مستقلی به وجود آمد که به نام موسس آن دولت ، ارشکان ( اشکان ، اشکانیان) نامیده شد. بعدها به دنبال طرد سلوکیان از ایران ، این دولت به شاهنشاهی بزرگی تبدیل شد که در توالی شاهنشاهیهای بزرگ شرق ، ششمین شاهنشاهی بزرگ دنیای باستان محسوب شد . این دولت طی چندین قرن فرمانروایی ، از بسیاری جهات هماورد و رقیب و حریف روم بود .

ارشک اول موسس این دولت که بر وفق روایات ، سرکرده طایفه آریایی پرنی ( اپرنی ) از طوایف وابسته به اتحادیه داهه از عشایر سکایی حدود باختر بود – بنابر مشهور – حدود دو سال بعد از اعلام استقلال کشته شد. برادر وی تیردات ، که جانشین او گردید خود را ظاهرا" به احترام نام او ارشک خواند ( ارشک دوم ) . پادشاهان بعد از وی هم از همین بابت ، نام ارشک را به عنوان نوعی لقب بر نام خود افزودند . بدین گونه ، سلسله جانشینان ارشک به نام " ارشکان " خوانده شدند ( اشکانیان ) .

هر چند دولت اشکانی به وسیله ارشک اول و برادرش تیردات ( که امروز دیگر تردیدی در تاریخی بودن آنان نیست ) پایه گذاری شد ، اما تاسیس واقعی آن به وسیله میتره دات ( مهرداد ) اول ، ( ششمین اشک) و تحکیم نهایی آن به وسیله مهرداد دوم ، ( نهمین اشک ) انجام شد. ظاهرا" ، مقارن این احوال که چندی بعد منجر به طرد قطعی سلوکیان از ایران شد ، پادشاهان این سلسه خود را وارث ملک پادشاهان قدیم پارس ( هخامنشیها ) خواندند. چنانکه از یک مورخ یونانی ( آریان ) نقل شده است . نسبت خود را هم به هخامنشیها رساندند ، البته با انتساب به اردشیر دوم . اما ، شاهنشاهی پارت با شاهنشاهی هخامنشی به کلی تفاوت داشت . نه تنها نظام حکومت آن هرگز استواری و انسجام آن دولت را دارا نبود، بلکه وسعت آن هم حتی بدون مصر که از زمان اسکندر به کلی از ایران جدا شد، به پای وسعت شاهنشاهی هخامنشی نرسید .
قلمرو آنان که شامل تعدادی دولتهای مستقل دست نشانده هم می شد ، در آنچه به وسیله حکام ( ساتراپهای ) اشکانی اداره می شد ، شامل هجده استان ( ساتراپی ) بود که یازده استان را از استانهای علیا و هفت استان را ، استانهای سفلی می خواندند .  استانهای علیا ، شامل ولایات شرقی این قلمرو و استانهای سفلی خوانده می شد، عبارت بودند از:

1.    بین النهرین ( Mesopotimia ) با اراضی شمال بابل .

2.    آپولونیاتیس ( Apolloniatis ) : جلگه واقع در شرق دجله .

3.    خالونی تیس ( Chalonitis ) : بلندیهای اطراف زاگرس .

4.       ماد غربی : حدود نهاوند .

5.    کامبادین ( Cambaden  ) : حدود بیستون و بخش کوهستانی ماد .

6.    ماد علیا : اکباتانا ( همدان )

7.    رگیان ( Rhagiane ) : نواحی شرقی ماد .ولایت شرقی که استانهای علیا خوانده می شد ، از این قرار بودند :

8.     خوارنه ( Choarene  ) : سردره خوار .

9.     کومیسنه ( Comisene  ) : کومس ( قومس ) ناحیه کناره کویر .
10 . هورکانیا (
Hyrcania  ) : گرگان .
11.  استابنه (
Astabene  ) : ناحیه استوا ( قوچان )
12.  پارتیا (
Parthyene  ) : خراسان .
13.  اپه ورکتی کنه (
Apavarcticene  ) : ابیورد ، حدود کلات .
14.  مرگیانه (
Margiane  ) : ولایت مرو .
15.  آریا (
Aria  ) : هریو، ولایت هرات .
16.  انائون (
Anauen  ) : بخش جنوبی هرات .
17.  زرنگیان (
Zarangiane   ) : زرنج ، کنارهامون .

18.  آراخوزیا ( Arachosia  ) : رخج در ساحل علیای هیرمند در ناحیه قندهار .
ولایت سکستان در قسمت سفلای هیرمند ، دولت محلی مستقل داشت و بر خلاف آنچه در بعضی ماخذ آمده است ، استان نوزدهم قلمرو اشکانیان محسوب نمی شد. علاوه بر این استانهای هجده گانه که فقط قسمتی از قلمرو داخلی هخامنشیها بود ، تعدادی از استانهای سابق هخامنشی هم در این دوره به صورت امارتهای مستقل در اطراف این ولایت وجود داشت . فرمانروایان این مناطق خود را متحد و تحت الحمایه اشکانیان می شمردند . اما ، در عین آنکه به پادشاه متبوع خود باج می دادند و در هنگام ضرورت ، سپاه مجهز در تحت فرمان او قرار می دادند ، در سایر امور استقلال داشتند . معهذا ، در بعضی  موارد هم از تبعیت دولت پارت خارج می شدند و به تبعیت دولت مهاجم یا مخاصم در می آمدند . بدین گونه ، قلمرو اشکانیان شامل یک مجموعه ملوک الطوایفی بود که خاندان ارشک ، در راس آنها قرار داشت . اتحاد آنها ، به خصوص در مواقع جنگ ، وحدت و تمامیت قلمرو ارشکها را تامین می کرد . تعدادی از این دولتهای تابع که در نهایت جزو قلمرو رسمی پادشاه اشکانی محسوب می شد ، از این قرار بود :
19 . ارمنستان که پادشاه مستقل آن ، غالبا" متحد و دست نشانده پارت بود . اما ، با توجه به اینکه وی از خاندان اشکانیان بود ، ولی بارها به روم می تاخت ، و بهانه جنگ ایران و روم می شد.
20 . امارت اسروئن (
Osroene ) در شمال شرقی بین النهرین که تحت حکم سلاله عرب ابجر ( Abgar ) اداره می شد . مرکز آن ادسا ( Edessa ) نام داشت که بعد اورفه و الرها خوانده شد .
21 . امارت کردئن (
Cordoen  ) ( بیت کردو ) در جنوب دریاچه وان و مشرق دجله که سرزمینی کوهستانی بود .
22 . امارت آدیابن (
Adiabene ) ( حدیب ، حاجی آباد ) در کنار رود زاب که شامل سرزمین آشور میشد و مرکز آن ، اربل ( Arbela ) خوانده می شد. 
23 . امارت هترا (
Hatra ) ، الحضر در واحه ، واقع در مغرب دجله که قلعه أی استوار داشت .
24 . امارت آتروپاتن (
Atropaten  ) سرزمین آذربایجان که ماد کوچک نیز خوانده می شد و در دوران سلوکی هم مستقل بود . این ولایت در عهد اشکانیان تحت حکمرانی یک شاهزاده اشکانی اداره می شد . پادشاه این ولایت متحد و تحت الحمایه اشک بود . آذربایجان در عهد سلوکی نیز مانند عهد اشکانیان ، یک مرکز دینی آریایی بود . در عین حال ، یک سنگر ایرانیگری در مقابل یونانی مآبی رایج عصر نیز محسوب می شد .
25 . امارت میسان (
Mesene  ) که در ارضی بین النهرین جنوبی در اطراف مصب دجله و فرات قرار داشت و مرکز آن به نام خاراکس ( Charax ) تقریبا" در محل خرمشهر کنونی واقع بود .
26 . امارت ایلام (
Elymais ) در شرق دجله که شامل شوش و اهواز کنونی بود و تا قسمتی از دره های زاگرس ادامه داشت . با آنکه مهرداد اول آنجا را تسخیر کرد ، بعدها دوباره استقلال محلی یافت و بارها در مقابل اشکانیان قیام کرد .
27 . امارت پارس که پادشاهان کوچک محلی آن ، از زمان سلوکیان مستقل بودند . در عهد اشکانیان، قسمتی از نواحی جنوبی کرمان هم به آنان تعلق یافت . قلمرو آنان ، کانون آیین زرتشت و آتش مقدس قوم بود و با آنکه اشکانیان آنجا را به انقیاد در آوردند ، دعوی استقلال آنان باقی ماند . سرزمینهای باختر وسغد ، هرگز جزو قلمرو اشکانیان در نیامد . چنانکه اراضی واقع در شمال دره اترک هم که جزئی از سرزمین عشایر داهه و سکایی بود ، از شمول در داخل قلمرو ارشکها خارج ماند . حتی ، طوایف ساکن در نواحی بارها در مرزهای شرقی اشکانیان ، مزاحم و معازض دولت آنان نیز می شدند .
به دنبال طرد نهایی سلوکیان از خاک ایران ، دولت اشکانی که در توسعه به جانب غرب ظاهرا" ناظربه تسخیر تمام میراث هخامنشیها بود، با دولت روم که او نیز در توسعه به جانب شرق طالب دستیابی به میراث فتوحات اسکندر به نظر می رسید، در نواحی ارمنستان و سوریه با یکدیگر تصادم پیدا کردند .
اولین تصادم ، بین یازدهمین اشک ( فرهاد سوم ) با پمپه ، سردار معروف روم روی داد . این برخورد به جنگ منجر نگردید ودر واقع فقط یک تصادم سیاسی بود ( حدود 63ق.م. ) . تصادم واقعی ، اول بار در عهد ارد اول اشک سیزدهم واقع شد که محرک آن تجاوز کراسوس ( سردار روم ) به مرزهای ایران بود . این برخورد در حران (کاره ) به شکست و قتل کراسوس و اسارت عده زیادی از سربازان او منجر گشت ( 53 ق.م. ) . از آن پس ، روم بارها با پارت که خود را حریف و هماورد واقعی او نشان داد، به زور آزمایی پرداخت .بهانه ، مرزهای سوریه و مسائل ارمنستان بود، اما تعرض همواره جز در مواردی که پارت خود را ناچار به تلافی یا استرداد می یافت ، از جانب روم می شد . بالاخره ، از عهد ارد اول ( اشک سیزدهم ) تا عهد اردوان پنجم ( اشک بیست و هشتم ) که آخرین پادشاه این سلسله نیز بود ، لااقل هفت جنگ عمده ایران و روم را در روی یکدیگر قرار داد . چند بار هم تیسفون ، تختگاه اشکانیان ، به دست روم افتاد .
اما ، در تمام موارد سودای جهانگیری روم از طرف اشکانیان با مانع مواجه شد و روم هرگز موفق نشد که قسمتی از خاک ایران را به قلمرو خود ملحق کند . حتی ، آخرین اشک این خاندان که بعدها مغلوب اردشیر بابکان موسس دولت ساسانی گشت ، حمله خائنانه و نفرت انگیز کاراکالا امپراتور دیوانه روم را به شدت در هم شکست ( 215ق.م. ) . در این راستا ، خاندان اشکانیان که در معرض سقوط و انقراض بود ، قلمرو خود را نه به یک فاتح اجنبی ، بلکه به یک مدعی ایرانی باخت .
سلطنت اشکانیان ، چهار صد هفتاد سال طول کشید و در این مدت ، بیست و نه اشک از این سلسله در ایران فرمانروایی کردند . پایتخت آنان در دوران اعتلای سلطنت ایشان ، تیسفون و سلوکیه در نزدیک دجله بود . در اوایل تاسیس دولت ، شهر نسا در نزدیک عشق آباد کنونی و شهر دارا در ناحیه ابیورد و در هنگام تابستان که پادشاه از بابل به ماد و پارت و گرگان می رفت ، گاه اکباتانا و گاه شهر هکاتوم پلیس ( صد دروازه در قومس ) مقر موقت دربار شد. بی شک نظام ملوک الطوایفی که از اسباب فقدان تمرکز در قدرت بود ، اختلافات خانوادگی که همین عدم تمرکز آن را مخاطره آمیزتر می کرد و شاید نفرت و مخالفت موبدان زرتشتی که سیاست تسامح و اغماض اشکانیان را به نظر مخالفت می دیدند ، از عوامل انحطاط دولت آنان شد . جنگهای فرساینده ای که در مدت پنج قرن آنان را در شرق و غرب مشغول داشت نیز ، خود عامل عمده ای در ایجاد ناخر سندیهایی شد که از زیاده رویهای دایم طبقات جنگجو و قدرتمند در بین طبقات فرودین جامعه حاصل می شد .
حاصل عمده فرمانروایی آنان ، حفظ تمدن ایران از تهاجمات ویرانگر طوایف مرزهای شرقی و نیز ، حفظ تمامیت ایران در مقابل تجاوز خزنده روم به جانب شرق بود . در هر دومورد ، مساعی آنان اهمیت قابل ملاحظه ای برای تاریخ ایران داشت .


نماز

چرا باید نماز بخوانیم؟

بحث درباره فلسفه و حکمت نماز در واقع آشنایى با اسرار و رموزى است که در این عمل عبادى نهفته است . باید توجه داشته باشیم که خداوند متعال هیچ دستورى را بدون حکمت و علت بر بنده‌اش واجب و یا حرام نمى‌سازد. در این شکی نیست که وقتی خداوند عملی را برای انسان واجب می‌کند قطعا برایش سود و فایده بسیار دارد و بالعکس وقتی عمل و یا چیزی را حرام می‌کند یقینا ضرر بسیاری برای انسان دارد و همین طور است مواردی که مکروه و مستحب اعلام شده‌اند. در این زمان که علم پیشرفت کرده؛ بسیاری از علل و سود و زیان‌هایی برای اعمال ذکر می‌شود که نشانگر حکمت و فلسفه حرام و واجب شده اعمال و برخی چیزهاست.
شایان ذکر است که انسان مومن و متعهد، در مقابل پروردگار روحیه تعبد و تسلیم پذیری دارد و نیازی به دانستن علل و حکمت احکام ندارد، گرچه دانستنش هم مشکلی ندارد. ولی اصل بر تعبد در برابر خداوند است. 
در این شکی نیست که وقتی خداوند عملی را برای انسان واجب می‌کند قطعا برایش سود و فایده بسیار دارد و بالعکس وقتی عمل و یا چیزی را حرام می‌کند یقینا ضرر بسیاری برای انسان دارد و همین طور است مواردی که مکروه و مستحب اعلام شده‌اند.
خداوند، خالق تمام هستی است و همه موجودات به خالقیت خدا اعتراف دارند و خدا را تسبیح می‌کنند:
«یسبح لله ما فى السموات و ما فى الارض الملک القدوس العزیز الحیکم؛ تسبیح مى‌گوید خدا را آنچه در آسمان‌ها و در زمین است آن پادشاه پاک عزیز حکیم را.»(1)
حال وقتی که همه موجودات، خدا را تسبیح می‌گویند و او را عبادت می‌کنند ؛ آیا جا ندارد انسان که اشرف مخلوقات است در برابر خداوند اظهار بندگی و عبودیت نماید و هیچ بودن خود را به منصه ظهور برساند و در مقابل پروردگارش خاکساری نماید؟
امام رضا (علیه‌السلام) در حدیثی علت اقامه نماز را اینگونه بیان می‌فرمایند: «علة الصلاةِ انَّها اقرارٌ بالربوبیّة لله ـ عزّوجل ـ و خلعُ الانداد و قیامٌ بین یدى الجبّار جلّ جلاله بالذّل والمسکنة والخضوع والاعتراف؛ علت نماز، اقرار به ربوبیت خدا و نفى هرگونه شریک براى او و ایستادن با خضوع و کوچکى و بیچارگى در پیشگاه خداست.»
در وجود انسان دو قدرت عقل و شهوت وجود دارد که دائما در کشاکش نیز می‌باشند. حال چنین انسانی که نیروی شهوات و هواهای نفسانی در وجودش قوی است قطعاً دچار گناه و لغزش هم می‌شود، و پنج بار نماز در مقابل پروردگار، به معنای اعتراف به گناهان و طلب آمرزش و بخشش است . در روایتی نیز آمده است: 
حال وقتی که همه موجودات، خدا را تسبیح می‌گویند و او را عبادت می‌کنند ؛ آیا جا ندارد انسان که اشرف مخلوقات است در برابر خداوند اظهار بندگی و عبودیت نماید و هیچ بودن خود را به منصه ظهور برساند و در مقابل پروردگارش خاکساری نماید؟
«نماز، با اعتراف به گناه و درخواست آمرزش گناهان پیشین و نهادن صورت بر زمین، پنج بار در شبانه‌روز، با عظمت خدا، همراه است.»
حال که هواى نفس، هر لحظه انسان را به غفلت و سرکشى سوق مى‌دهد و به غرور و خودخواهى دعوت مى‌کند و به افزون‌طلبى و تمامیت‌خواهى فرا مى‌خواند باید در مقابل آن، عاملى بسیار قوى و نیرومند که مقابل این رذایل سد شود؛ وجود داشته باشد تا او را به سمت عزت و عظمت انسانى سوق دهد و آن نماز است. چون نماز تنها عنصر بازدارنده از رذائل اخلاقى و گناهان است. و خداوند در آیه‌ای یکی از علل و خواص نماز را اینگونه معرفی می‌فرماید:
«أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ؛ نماز را برپا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‏دارد.»
و در روایتی از معصوم (علیه السلام) آمده است که: «نماز موجب یاد خدا و دورى از غفلت و سرکشى و باعث خشوع، فروتنى و خواهان طلب افزایش معنوى و مادى است.»
در وجود انسان دو قدرت عقل و شهوت وجود دارد که دائما در کشاکش نیز می‌باشند. حال چنین انسانی که نیروی شهوات و هواهای نفسانی در وجودش قوی است قطعاً دچار گناه و لغزش هم می‌شود، و پنج بار نماز در مقابل پروردگار، به معنای اعتراف به گناهان و طلب آمرزش و بخشش است.
از آنجایی که انسان موجودی فراموشکار است، بیم می‌رود که خداوند را فراموش کند و نیز از یاد ببرد که موقعیتش به عنوان انسان در هستی چیست؟ و عمر خود را در حیوانیت و نفسانیت سپری نماید. لذا اینجاست که:
«نماز او را به مداومت بر ذکر خدا در شب و روز بر مى‌انگیزاند تا بنده، مولى و مدبر و آفریدگار خود را فراموش نکند چرا که فراموشکارى، باعث طغیان و سرکشى خواهد بود.»
پس فلسفه نماز، حضور در پیشگاه خداوند و اظهار بندگى و عبودیت و اقرار به یکتایی پروردگار و جاودانگى او است که نتیجه‌اش اصلاح و سعادت انسان و به کمال رسیدنش می‌باشد. «انسان در حال نماز در محضر خدا و به یاد خداست و همین حالت او را از معاصى بازداشته و از همه تباهى‌ها و تاریکى‌ها او را مانع مى‌شود.»

منظومه شمسی

شکل گیری منظومه شمسی حدود 5 میلیارد سال پیش ، از ابری متشکل از گاز و غبار بین ستاره‌ای ، آغاز گردید. جاذبه باعث انقباض ابر شده و کره متراکمی از گاز در مرکز ابر بوجود آورد. جاذبه همچنین باعث دوران هر چه سریعتر ابر شد. هنگام دوران، مواد موجود در ابر، پهن شده و حلقه ای به وجود آمد که نواحی متراکم مرکزی را در بر می گرفت. سرانجام در این ناحیه متراکم ، گرمای لازم برای وقوع واکنشهای هسته‌ای فراهم گشت و بدین ترتیب ، ستاره خورشید بوجود آمد. اعضای کوچکتر منظومه شمسی از مواد موجود در این حلقه بوجود آمدند. این اعضاء عبارتند از سیارات ، سیارکها و ستاره دنباله دار.


خانواده منظومه شمسی

تمام اجرام آسمانی که در یک منظومه مداری قرار دارند، تحت تأثیر جاذبه‌ای دو جانبه به دور یک جرم مشترک مرکزی می‌چرخند. در منظومه زمین _ ماه مرکز جرم مشترک در فاصله 4748 کیلومتری (2950مایلی) هسته زمین قرار داشته و از سطح زمین خارج نشده است. در مورد منظومه شمسی ، مرکز جرم مشترک همواره با تغییر موقعیت نسبی سیاره‌ها ، در حال تغییر است. این مرکز در فاصله‌ای حدود 300000 کیلومتر (186000 مایل) خارج از سطح خورشید قرار دارد.

سیارات منظومه شمسی

سیاره ماه

سیاره عطارد

سیاره زهره

سیاره زمین

سیاره مریخ

سیاره مشتری

سیاره زحل

سیاره سیاره اورانوس

سیاره نپتون

 

 

سیاره پلوتون

سیاره سدنا

تمام خصوصیات زیر در مقایسه با زمین می‌باشد

 

 

روز

سال

شعاع مدار


 جرم

قطر
استوا

سیاره    





58.6

0.241

0.38

0.06

0.382

عطارد

-243

0.615

0.72

0.82

0.949

زهره

1.00

1.00

1.00

1.00

1.00

زمین

1.03

1.88

1.52

0.11

0.53

مریخ

0.414

11.86

5.20

318

11.2

مشتری

0.426

29.46

9.54

95

9.41

زحل

0.718

84.01

19.22

14.6

3.98

سیاره اورانوس

0.671

164.79

30.06

17.2

3.81

نپتون

6.5

248.5

39.5

0.0017

0.24

پلوتون*

-

-

-

-

-

سدنا*

شعر

ای دوست، دزد حاجب و دربان نمی‌شود

ای دوست، دزد حاجب و دربان نمی‌شود

گرگ سیه درون، سگ چوپان نمی‌شود

ویرانه‌ی تن از چه ره آباد میکنی

معموره‌ی دلست که ویران نمی‌شود

درزی شو و بدوز ز پرهیز پوششی

کاین جامه جامه‌ایست که خلقان نمی‌شود

دانش چو گوهریست که عمرش بود بها

باید گران خرید که ارزان نمی‌شود

روشندل آنکه بیم پراکندگیش نیست

وز گردش زمانه پریشان نمی‌شود

دریاست دهر، کشتی خویش استوار دار

دریا تهی ز فتنه‌ی طوفان نمی‌شود

دشواری حوادث هستی چو بنگری

جز در نقاب نیستی آسان نمی‌شود

آن مکتبی که اهرمن بد منش گشود

از بهر طفل روح دبستان نمی‌شود

همت کن و به کاری ازین نیکتر گرای

دکان آز بهر تو دکان نمی‌شود

تا زاتش عناد تو گرمست دیگ جهل

هرگز خرد بخوان تو مهمان نمی‌شود

گر شمع صد هزار بود، شمع تن دلست

تن گر هزار جلوه کند جان نمی‌شود

تا دیده‌ات ز پرتو اخلاص روشن است

انوار حق ز چشم تو پنهان نمی‌شود

دزد طمع چو خاتم تدبیر ما ربود

خندید و گفت: دیو سلیمان نمی‌شود

افسانه‌ای که دست هوی مینویسدش

دیباچه‌ی رساله‌ی ایمان نمی‌شود

سرسبز آن درخت که از تیشه ایمن است

فرخنده آن امید که حرمان نمی‌شود

هر رهنورد را نبود پای راه شوق

هر دست دست موسی عمران نمی‌شود

کشت دروغ، بار حقیقت نمیدهد

این خشک رود، چشمه‌ی حیوان نمی‌شود

جز در نخیل خوشه‌ی خرما کسی نیافت

جز بر خلیل، شعله گلستان نمی‌شود

کار آگهی که نور معانیش رهبرست

بازرگان رسته‌ی عنوان نمی‌شود

آز و هوی که راه بهر خانه کرد سوخت

از بهر خانه‌ی تو نگهبان نمی‌شود

جدول رده بندی لیگ لرتر انگلستان

Pos Team P W D L
Pts
1 Man Utd 25 18 5 2
59
2 Liverpool 25 15 9 1
54
3 Aston Villa 25 15 6 4
51
4 Chelsea 25 14 7 4
49
5 Arsenal 25 12 8 5
44
6 Everton 25 11 7 7
40
7 Wigan 25 9 7 9
34
8 West Ham 25 9 6 10
33
9 Man City 25 9 4 12
31
10 Fulham 24 7 9 8
30
11 Sunderland 25 8 6 11
30
12 Hull 25 7 8 10
29
13 Newcastle 25 6 9 10
27
14 Bolton 25 8 3 14
27
15 Portsmouth 25 7 6 12
27
16 Tottenham 25 6 7 12
25
17 Stoke 25 6 6 13
24
18 Blackburn 24 5 8 11
23
19 Middlesbrough 25 5 7 13
22
20 West Brom 25 6 4 15
22

فوتبال

هافبک انگلیسی تیم فوتبال آ.ث میلان ایتالیا با پرداخت غرامت در این تیم می ماند.

به نقل از مارکا، در حالی که روزنامه های ایتالیا از آینده بکام ابراز بی اطلاعی می کنند منابع خری اسپانیا از قول وکیل این بازیکن از ماندن وی تا پایان فصل در میلان خبر دادند.
برونزتی ویکل سوم بکام در امور مالی که همزمان وکالت باشگاه رئال مادرید را در امور برون مرزی بر عهده دارد به روزنامه مارکا گفت: باشگاه آ.ث میلان ایتالیا با پرداخت 4 میلیون یورو به لوس آنجلس گالکسی امریکا اضافه بر مبلغ قبلی اجازه دارد بکام را تا پایان این فصل در اختیار داشته باشد.

پیشنهاد بارسا به فان پرسی

 بر اساس گزارش مطبوعات انگلیس باشگاه بارسلونا اسپانیا به مهاجم هلندی تیم آرسنال پیشنهاد داده است.

به نقل از سایت اخبار فوتبال جهان، برخی روزنامه های انگلیس از جمله سان، دیلی میل، دیلی تگراف روز شنبه (امروز) گزارش دادند باشگاه بارسلونا به مدیر برنامه های روبین فان پرسی، جهت جذب این مهاجم پیشنهاد ارائه کرده اند.
مطابق این گزارش ها، پیشنهاد بارسلونا با وجودی که فاش نشده، اما آن قدر خوب و قابل توجه بوده که فان پرسی را به تفکر واداشته است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که تیم تحت رهبری آرسن ونگر به وی پیشنهاد قابل توجهی برای تمدید قرارداد داده است. با این حال فان پرسی در مقابل پیشنهاد دریافت حقوقی معادل 70 هزار پوند در هفته،‌ هنوز پاسخی به آرسنال نداده و خواهان فرصت برای اندیشیدن، تحقیق و تامل شده است.
فان پرسی 26 ساله از سال 2004 که عضو تیم فاینورد رتردام بود، به عضویت آرسنال در آمد و تاکنون برای این تیم 78 بازی انجام داده و 24 گل زده است.


اولیایی: استقلال را با ستارگانش در آزادی می بریم

مدیر عامل باشگاه پاس همدان گفت: با خاطره خوشی که از شکست استقلال در فصل گذشته داریم مطمئنم این بار هم آنها را با ستارگانشان می بریم.

کاظم اولیایی تصریح کرد: استقلال تیم بزرگ و پر مهره ای است که با داشتن کادرفنی قوی و حمایت های مالی بی دلیل سازمان تربیت بدنی تا کنون نتایج خوبی گرفته ودر طرف مقابل تیم ما با شرایطی متفاوت تا اینجای فصل کار را ادامه داده است.
وی بیان کرد: در هر صورت بدون توجه به عملکرد استقلال فقط و فقط برای توقف آنها در ورزشگاه ازادی قدم بر می داریم تا بتوانیم تهران را کسب امتیاز ترک کنیم.
مدیر عامل باشگاه پاس همدان درپاسخ به این سئوال که حضور وی و پور حیدری می تواند حساسیت بازی را بالا ببرد، گفت: من و پور حیدری در باشگاه های زیادی فعالیت کرده ایم و فکر نمی کنم در فوتبال حرفه ای امروزه این تقابل ها حساس باشد.

وی با تاکید بر اینکه در هر شرایطی بگوویچ تا پایان فصل با پاس است ، افزود: مطمئن باشید که اگر هر نتیجه ای درمصاف با استقلال برای ما رقم بخورد بگوویچ تا آخر فصل محکم به کارش ادامه خواهد داد.
اولیایی عدم عملکرد موفق پاس را رویکرد به جوانگرایی دانست و اظهار داشت: فصل گذشته برای بقاء در لیگ از بازیکنانی استفاده کردیم که یکبار مصرف بودند ولیکن در این فصل با آینده نگری ای که انجام دادیم بیشتر از بازیکنان بومی سود بردیم.
وی با گلایه از حمایت های بی دلیل سازمان تربیت بدنی از تیم های پرسپولیس و استقلال گفت: به نظرم این همه حمایت های مالی سازمان و دولت از تیم های قرمز و آبی تهران یک ظلم آشکار به باشگاه های های خصوصی است.
مدیر عامل باشگاه پاس همدان افزود: دولت و مسئولان سازمان باید بپذیرند که فقط در مقابل پرسپولیس و استقلال مسئول نیستند بلکه در قبال تمامی تیم های وظایفی دارند.
وی اظهار داشت: معتقدم که بایستی بودجه های اختصاص یافته به ورزش فوتبال را سازمان به تمامی تیم ها به طور عادلانه تقسیم کند نه اینکه چون اسم ما خصوصی شده از این حمایت محروم باشیم و تمامی هزینه ها را صرف تیم های خود کنند.


مهمترین عناوین مطبوعات ورزشی امروز

مهمترین عناوین مطبوعات ورزشی امروز شنبه 3 اسفند ماه به شرح زیر می باشد:

*البرز ورزشی
چاقو دسته اش را می برد
از پا در میانی برای بازگشت کریمی تا دلهره همگان
تاج: ظرفیت تیم ملی تکمیل است
امضای حکم اخراج پیوس توسط پرسپولیس

*ایران ورزشی
حفظ جادوگر برای بازی با سپاهان
بازی های روز اول عید لغو شد
قلعه نویی: بچه ها هم قسم شده اند
بیلد: هاشمیان در اندیشه شروعی دوباره
کیا: از نیمکت نشینی بی دلیل ناراحتم

*توپ ورزشی
عواقب باخت سنگیا در شیراز
هم قلعه نویی جریمه شد و هم بازیکنان
شکست برق و اخراج پیوس
آرزوهای کاپیتان باقری در روز تولد: قهرمانی لیگ و آسیا، حضور دوباره در جام جهانی
وینگادا: توجهی به استقلال ندارم

*ابرار ورزشی
برگزاری دیدار خیریه میان منتخب لیگ با منتخب بازیکنان خارجی
پرسپولیس با برق برای قهرمانی شارژ می شود
پیوس: شکست پرسپولیس برق را از بحران خارج می کند
قلعه نویی: شایعه نسازید هنوز هم شانس اول قهرمانی هستیم
واعظی آشتیانی: تا من هستم قلعه نویی سرمربی استقلال است

*90
وینگادا: به علی کریمی مرخصی داده ام
قلعه نویی به بازیکنان: ضعف شما رقیبان را به حرف آورده!
پرسپولیس بدون جادوگر مقابل برق!
این بار شاغلام به افشین مشاوره می دهد
استیلی: استقلال قهرمان لیگ می شود

*روز ورزش
عباس جدیدی: کشتی را از دست این آقایان نجات دهید
سیروس پور: برزگر خیلی دیر راه درست را انتخاب کرد
علیرضا حیدری: علی آبادی چرا مسامحه می کند؟
یزدانی خرم چرا هیچ دلیل محکمه پسندی ارائه نمی کند
گوش شکسته ها، خانه نشین و آزرده خاطراند، حاضری خورها سر سفره فیلا نشسته اند


رئال مادرید تنها گزینه بنزما

رئال مادرید گزینه اول مهاجم المپیک لیون فرانسه است.

به نقل از مارکا، کریم بنزما پیش از این بارها خود را بر سر دو راهی بارسا و مادرید عنوان کرده است اما جین میشل آئولاس رئیس باشگاه لیون فرانسه گفت: این حرف ها از دید من تنها بازار گرمی است و بنزما تنها سخنان دیکته شده وکیلش را بازگو می کند. حقیقت این است که در تمام این مدت ما فقط از رئال مادرید پیشنهاد رسمی داشته ایم و اگر قرار باشد باشگاهی در اولویت باشد رئال مادرید است.


مظلومی: به خاطر رفتار مسئولان مس از کرمان می‌روم

سرمربی تیم فوتبال مس کرمان گفت: احتمال دارد در انتهای فصل در این تیم نمانم و از کرمان بروم.

پرویز مظلومی با گلایه از مشکلات حاشیه ای که برایش پیش آمده تصریح کرد: فشار روانی زیادی روی من وارد شده بود. این فشار آنقدر زیاد بود که حتی تمرکز لازم را از من در هنگام دیدار با فولاد خوزستان گرفته بود. با این شرایط شاید در مس کرمان نمانم.
سرمربی مس در مورد تمدید قراردادش تا پایان فصل آینده با این باشگاه اظهار داشت: باید برای ادامه کار شرایط فراهم شود. قرارداد داخلی چندان استنادپذیر نیست. من از مدیرعامل و هیئت مدیره باشگاه توقع داشتم برخی خبرها را پیگیری کند. اینکه گفتند دیدار با فولاد آخرین فرصت من از سوی باشگاه تعیین شده قابل پیگیری از سوی باشگاه بود و فقط گفتن این حرف که اگر به لیگ دسته اول هم سقوط کنیم مظلومی را برکنار نخواهیم کرد؛ کافی نیست.

مظلومی ادامه داد: معتقدم برخی ها از کرمان به برخی از رسانه ها خط می دهند. مگر می شود پیش از مسابقه حساس با تیمی مثل فولاد چنین مطالبی درج و علیه سرمربی تیم مطالبی عنوان شود. مسئولان باشگاه باید بدانند چه افرادی در کنارشان هستند و دوست و دشمنشان را بشناسند. یک آدم دیوانه هم قبل از مسابقه با فولاد به سرمربی تیم اولتیماتوم نمی دهد. اصلا بحث من مربی به کنار، به خاطر منافع باشگاه هم که شده باشگاه باید پیگیر این قضایا باشد.
مظلومی در مورد دیدار با سایپا تاکید کرد: فیلم بازی های این تیم را آنالیز کرده ام و به خوبی از سایپا شناخت دارم. به دلیل فشردگی مسابقات در دو روز اخیر فقط تمرین ریکاوری انجام دادم زیرا بازیکنان خسته بودند. امروز هم یک تمرین سبک می کنیم و به تهران خواهیم آمد. من نکات مسابقه با سایپا را فقط به صورت تئوری به بازیکنان گوشزد کردم و فرصت کار عملی نداشتم.
مظلومی در مورد رویارویی با مایلی کهن اظهار داشت: او یکی از مربیان خوب فوتبال ایران است که تاثیرگذاری زیادی دارد. برای مایلی کهن احترام خاصی قائلم. من خودم را رقیب مایلی کهن نمی دانم و بیشتر با او رفیق هستم.


مشکل پرسپولیس و استقلال برای میزبانی تیم های آسیایی

هتل استقلال برای رزرو اتاق از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خواهان 50میلیون تومان شد.

هتل استقلال مکان مورد نظر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای میهمانان خارجی این تیم در زمان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا است.

مسئولان این هتل برای رزرو اتاق ها از دو باشگاه فوق مبلغ 50 میلیون تومان خواسته است. هنوز دو باشگاه درباره این مشکل واکنشی نشان نداده اند.


ایجاد تغییرات ظاهری

با عرض پوزش باید خدمت شما کاربران گرامی عرض کنم که مدیریت سایت در نظر دارد بزودی ظاهر و قالب ورزش نیوز را تغییر دهد، در صورتی که با مشکلات احتمالی مواجه شدید و یا بی سلیقگی در ظاهر مشاهده میکنید ما را ببخشید.

تغییرات در حال آماده شدن و نمایش برای شما می باشد. این تغییرات بمناسبت تاریخ تاسیس و شروع بکار در دومین سال فعالیت ورزش نیوز می باشد.


فان در سار در راه مادرید

باشگاه اتلتیکو مادرید در نظر دارد دروازه بان مچستریونایتد را به خدمت بگیرد.

به نقل از آس اسپانیا، ادوین فان در سار دروازه بان کهنه کار منچستر یونایتد از باشگاه اتلتیکو مادرید پیشنهاد 6 میلیون یورویی دریافت کرده است.

فان در سار که در کارنامه خود درخشش در آژاکس آمستردام هلند و یوونتوس ایتالیا را یدک می کشد از این پیشنهاد استقبال کرده و به احتمال فراوان فصل آخر حضور خود را در فوتبال حرفه ای با لباس اتلتیکو مادرید تجربه خواهد کرد.


هواداران پرسپولیس منتظر تحولات برزیلی وینگادا هستند

یک روزنامه چنیی نوشت: هواداران تیم پرسپولیس منتظر تحولات فوتبال برزیلی هستند که مربی پرتغالی جدید این تیم وعده آن را داده است.

روزنامه گوانگ مینگ دیلی در گزارشی عنوان کرد: از مدت حضور سرمربی جدید تیم پرسپولیس مدت زیادی نگذشته است. او قبل از دربی معروف ایرانیان یعنی بازی استقلال و پرسپولیس که جمعه هفته گذشته انجام گرفت و دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند، به عنوان مسئول تازه امور فنی تیم پرسپولیس به کار گمارده شد.
این روزنامه افزود: گفته می شود قرارداد وینگادا به صورت مشروط و تا یک سال و نیم دیگر است. در مقابل پرسپولیسی ها دوست دارند تحولاتی که وینگادا در یکی از تیم های محبوب ایران وعده اش را داده، در تیم خود مشاهده کنند.

این روزنامه افزوده است: وینگادا در مدتی بیش از 10 سال در منطقه خاورمیانه کار کرده و تجربیات خوبی از همکاری با تیم های گوناگون این ناحیه دارد. با توجه به اینکه وینگادا نماینده فوتبال کشوری است که سبک بازی شبیه به برزیلی ها را دارد، همه آنهایی که در ایران به پرسپولیس به نوعی مرتبط هستند، مایلند این مربی رگه های از فوتبال برزیلی را وارد سبک بازی تیم پرسپولیس کند.


خلیلی: از بازی با سپاهان به میدان می‌روم

مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس گفت:‌ برای گلزنی و کمک به پرسپولیس از بازی با سپاهان به میدان می‌روم.

محسن خلیلی اظهار داشت: خوشبختانه وضعیتم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. با توجه به صحبت هایی که با وینگادا در روز گذشته داشتم برای کمک به پرسپولیس و گلزنی از بازی جمعه هفته آینده مقابل سپاهان به میدان خواهم رفت.
وی افزود: دوست نداشتم در حالی که ناآماده بودم در یک بازی به میدان بروم و ذهن هواداران را از موفقیت‌ها و گلزنی هایم نزدیک پاک کنم.

این مهاجم عنوان کرد: به همین دلیل سعی کردم در بهترین شرایط به میادین بازگردم. بهترین موقع بازی با سپاهان است و مطمئن باشید حرف‌های زیادی برای گفتن دارم. دلیل غیبت من در تمرین امروز پیگیری مراحل فیزیوتراپی‌ام بود که خوشبختانه به پایان رسید.
خلیلی خاطرنشان کرد: امیدوارم فردا بتوانیم با تلاش بچه‌ها 3 امتیاز شیرین را مقابل برق شیراز کسب کنیم.

لیگ برتر ایران

در پایان نیمه اول بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس به عملکرد تیم داوری در ورزشگاه حافظیه اعتراض کردند.

البرز حاجی‌پور در وقت‌های تلف شده نیمه اول یک ضربه پنالتی برای تیم برق شیراز اعلام کرد که همین موضوع باعث اعتراض شدید کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس شد.
افشین پیروانی، احمدرضا عابدزاده، فرید زرینه، سپهر حیدری، مازیار زارع پس از پایان نیمه اول به سوی هادی دزفولی،‌ناظر داوری رفته و به شدت به عملکرد حاجی‌پور اعتراض کردند.

* رسول فلاح، مدیرعامل برق شیراز قبل از شروع نیمه دوم بر کنار زمین چمن ورزشگاه حافظیه شیراز آمد و از شیرازی‌ها خواست با قدرت و انگیزه بالا برابر پرسپولیس بازی کنند.

*به دلیل ازدحام هواداران در ورزشگاه حافظیه که ظرفیت آن ساعت 12 و 30 تکمیل شد سماری از هواداران به پشت بام ساختمان مجاور ورزشگاه حافظیه رفته و این مسابقه را نگاه می‌کنند.


پرسپولیس مقابل برق شیراز متوقف شد

 دیدار دو تیم برق شیراز و پرسپولیس با تساوی یک بر یک خاتمه یافت.

تیم های فوتبال برق شیراز و پرسپولیس در هفته بیست و هشتم لیگ برتر ایران از ساعت 14 امروز در ورزشگاه حافظیه شیراز و در حضور بیش از 15هزار تماشاگر به مصاف یکدیگر رفتند و در پایان دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند.
مازیار زارع در دقیقه 27 از روی نقطه پنالتی برای تیم پرسپولیس و ستار زارع در دقیقه 45+3 از روی نقطه پنالتی برای تیم برق شیراز گلزنی کردند.
البرز حاجی پور، داور مسابقه آرمین هنرور و محمد آفند از تیم برق شیراز و کریم باقری و ابراهیم توره از تیم پرسپولیس را با کارت زرد جریمه کرد.
هنرور از برق در دقیقه 88 با دریافت کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج شد. پرسپولیس با این تساوی 48 امتیازی شد و در مکان سوم جدول باقی ماند.
این اولین امتیاز برق با مربیگری پیوس در 5 مسابقه بود.


پیروزی در یک قدمی استقلال

رقابت های فوتبال لیگ برتر ایران امروز با برگزاری یک دیدار در شیراز پیگیری می شود.

هفته بیست و هشتم رقابت های فوتبال قهرمانی باشگاه های دسته برتر ایران امروز با برگزاری دیدار تیم های پیروزی تهران و برق شیراز آغاز می شود. این بازی از ساعت 14 امروز در ورزشگاه حافظیه شیراز برگزار می شود و تیم پیروزی در صورت غلبه بر شاگردان فرشاد پیوس در رده دوم جدول رده بندی و در فاصله 3 امتیازی رقیب دیرینه اش استقلال قرار خواهد گرفت. پیروزی در حال حاضر با 47 امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد و استقلال با 53 امتیاز صدرنشین فوتبال ایران است.

این بازی ها فردا طبق برنامه زیر از ساعت 15 پیگیری خواهد شد :
ابومسلم مشهد - پیام مشهد 
صبای قم - راه آهن شهرری
ملوان بندرانزلی - استقلال اهواز
فولاد خوزستان - داماش گیلان
پیکان قزوین - سپاهان اصفهان
ذوب آهن اصفهان - مقاومت سپاسی
سایپای کرج - مس کرمان
استقلال تهران - پاس همدان ساعت  16  در آزادی تهران