خودمونی!

همه چی!

خودمونی!

همه چی!

حواشی در 31 خرداد ماه


رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه استعفا داد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود: تنش و هرج و مرج در اردوی خروس های فرانسوی که با انتقاد نیکلا آنلکا بازیکن تیم ملی فرانسه از ریموند دومنک سرمربی تیم آغاز شده بود، علاوه بر اخراج این بازیکن به استعفای ژان لوئی ولنتن رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه که مدیر تیم ملی این کشور هم می باشد، منجر شد. 
بر اساس این خبر، ژان لوئی والنتن با اعلام اینکه وی دیگر از دست تیم فرانسه خسته شده است، خبر استعفای خود را اعلام کرد.
وی در ادامه در همین خصوص افزود: "این یک رسوایی برای فرانسه و جوانان حاضر در اینجاست." 
وی همچنین با اشاره تحولات اخیر روی داده در این تیم که در نتیجه عدم موفقیت تیم ملی فرانسه در بازی های اخیرش روی داده است، گفت "این یک رسوایی برای فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال فرانسه محسوب می شود. آنها از تمرین کردن سرباز زده اند و این غیرقابل قبول است." 
وی همچنین خاطر نشان کرد: "برای من همه چیز تمام شده است، من فدراسیون فوتبال را ترک می کنم چون دیگر از وضعیت موجود خسته شده ام و حالم از این شرایط به هم می خورد." 
مدیر تیم ملی آلمان: تیم من باید زندان ماندلا را در هتل خود تجربه کند

به گزارش ایرنا، "الیور بیرهوف" که پیشتر مهاجم تیم ملی کشورش نیز بود، گفت: ایجاد شرایط زیست سلول ماندلا در جزیره روبن همگان را می سازد، لذا از مقامات فیفا می خواهیم امکانات هتل محل اقامت تیم کشورم را به میزان امکانات سلول ماندلا در دوران مبارزات ضد تبعیض نژادی کاهش دهند تا از این طریق سازندگی آن کامل شود. 
وی امروز در اردودی تیم ملی آلمان در شهر توریستی نایزنای در ساحل اقیانوس هند خطاب به بازیکنان خود نیز گفت: دشواری های ماموریت تیمی و دلتنگی ها را کنار بگذارید و خود را برای مبارزه با وضعیت دشوار زندگی و بازی های ملی تا حد شرایط سخت سلول های انفرادی نلسون ماندلا، آماده کنید. 
گفتنی است که فیفا به دلایل مختلف از برآورده ساختن این درخواست بیرهوف سرباز زد.
 
نلسون ماندلا: بافانابافانا با پیروزی بر فرانسه ملت را شاد کند

به گزارش ایرنا، "نلسون ماندلا" با مشاهده ناراحتی مردم کشورش از شکست بافانا بافانا در برابر اروگوئه، اندوه مرگ نوه 13 ساله خود که ساعتی پس از برگزاری مراسم افتتاحیه جام جهانی در یک سانحه رانندگی جان باخته بود را فراموش کرد و از بازیکنان تیم ملی کشورش خواست این بار برای شادی دل مردم به مصاف فرانسه بروند. 
وی، در نخستین پیام پس از مرگ نوه‌اش عاجزانه از اعضای تیم ملی کشور خواست حتی در صورت عدم صعود به مرحله بعدی جام جهانی، این بار به خاطر مردم بازی بهتری نسبت به قبل ارایه دهند. 

رونالدو بهترین بازیکن دیدار پرتغال و کره شمالی شناخته شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی فیفا با اعلام این خبر افزود: بازیکن 25 ساله تیم ملی پرتغال در دیدار روز دوشنبه تمیش در مقابل کره شمالی، خوش درخشید و توانست در پیروزی 7 بر صفر پرتغال در مقابل قرمزپوشان کره ای سهیم باشد. 
پرتغال با این پیروزی 4 امتیازه شد و باید در دیدار آخر خود از مرحله اول مسابقات به مصاف برزیل رود.

تمرین انگلیسی ها در سایه اختلاف در اردوی این تیم برگزار شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتد پرس با اعلام این خبر افزود: انگلیسی ها در حالی روز دوشنبه آخرین جلسه تمرین خود را قبل از بازی با تیم ملی اسلوونی برگزار کردند که به نوعی گفته می شود، این تمرین می تواند آخرین تمرین مردان فابیو کاپلو در جام جهانی 2010 باشد. 
جدیدترین اختلاف نظرهایی که گفته می شود در اردوی انگلیسی ها ریشه دوانده است، پس از آن بود که اظهارات جان تری کاپیتان سابق انگلیس از ملاقات برخی از بازیکنان به منظور بررسی اختلاف نظر های موجود با مدیریت تیم، پرده برداشت. 
رسانه های انگلیس روز دوشنبه در این خصوص گزارش دادند که، هم تیمی های تری از او خواسته اند تا ساکت شود و بیش از این به اظهار نظر نپردازد. 
هرچند که اظهارات تری در کنفرانس خبری روز یکشنبه بر این موضوع که در اردوی انگلیسی ها هیچ هرج و مرجی وجود ندارد؛‌ تاکید داشت، این اظهارات با گفته هایی که کاپیتان سابق انگلیس رسما در انتقاد از تیم داشت، کاملا متفاوت بوده است. 
تری روز یکشنبه به خبرنگاران گفته بود که بازیکنان انگلیس قرار است طی یک ملاقات با فابیو کاپلو در خصوص مشکلات موجود در تیم انگلیس در مقابل تیم الجزایر، که گفته می شود یکی از ضعیف ترین نمایش های انگلیس در طول جام های جهانی بوده است، گفت و گو کنند. 
تری همچنین خاطر نشان کرده بود که بعد از بازی تیم در مقابل الجزایر، برخی از بازیکنان تیم نیز در خصوص مشکلات با یکدیگر به بحث پرداخته بودند. 
هرچند که تری به صراحت اعلام نکرد که بازیکنان انگلیس در بحث خود چه مواردی را مطرح کرده اند ولی برخی از مطبوعات چنین مطرح کرده اند که آنها تصمیم گرفته بودند به کاپلو بگویند که تیم انگلیس به بازی با سیستم چهار، پنج، یک نیاز دارد و اینکه جو کول نیز باید به آرایش تیم اضافه شود. 
گزارش مندرج در مطبوعات انگلیس از مخالفت بقیه بازیکنان تیم با تری و انتقاد آنها از افشاگری جزئیات توسط وی، حکایت دارد. 
به نوشته رسانه ها، این دسته از بازیکنان انگلیسی بر این باورند که افشاگری کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس باعث می شود تا در نحوه اداره تیم توسط کاپلو مشکل ایجاد شود. 

مقامات فرانسه خواهان پاسخگویی مسولان تیم ملی این کشور شدند

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی شبکه اسکای نیوز با اعلام این خبر افزود: نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه از "روزلین باشلو" وزیر تربیت بدنی این کشور خواسته است تا با طرف های اصلی مشاجره پیش آمده در تیم ملی این کشور دیدار کند. 
وزیر تربیت بدنی فرانسه در همین خصوص درگفت و گو با تلویزیون فرانسه خاطر نشان کرد: " ما متوجه تحقیری که مردم فرانسه متحمل شده اند، هستیم و به همین خاطر نیز می خواهیم که مسببین در تلاش برای اعاده حیثیت مردم فرانسه باشند. 
وی در عین حال تاکید کرده است که اکنون زمان مناسبی برای اتخاذ تدابیر سختگیرانه نیست ولی زمان برای اتخاذ چنین تدابیری به زودی فرا خواهد رسید. 
از سوی دیگر "کریستین لاگارد" وزیر اقتصاد فرانسه که سابقا در تیم ملی شنای موزون کشورش حضور داشته است در خصوص عدم موفقیت تیم ملی فوتبال فرانسه به تلویزیون ال سی آی گفت: " من سرخورده شده ام چرا که من نیز تیم ملی فرانسه را بر تن داشته ام و همان طور که می دانید زمانی که تیم ملی را بر تن می کنید در قبال آن مسئول هستید." 
وی در همین خصوص افزود: "اولین مسئولیت شما این است که بهترین نمایش را ارائه دهید و دیگری این است که یک شخص نمونه باشید چون چشمان زیادی متوجه شما هستند. کودکان، جوانان و بزرگسالان بسیاری هستند که ورزشکارند و به شما به چشم یک الگو نگاه می کنند." 
به دنبال نتیجه گیری ضعیف تیم ملی فرانسه در رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، و شکست این تیم در مقابل تیم ملی مکزیک، نیکلا آنلکا بازیکن تیم ملی فرانسه از نحوه عملکرد مسولان تیم انتقاد کرد که این امر به اخراج وی از تیم ملی فرانسه از سوی ریموند دومنک سرمربی تیم، منجر شد. 
بر اساس این خبر، حتی اگر فرانسه تیم ملی آفریقای جنوبی را در دیدار روز سه شنبه خود شکست دهد ، یک تساوی میان تیم های مکزیک و اروگوئه می تواند تیم فرانسه را از راه یابی به دور بعدی مسابقات باز دارد. 

حمایت دروگبا از آنلکا

تهران- به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی اسکای نیوز با اعلام این خبر افزود: پس از آنکه نیکلا آنلکا بازیکن تیم ملی فوتبال فرانسه به خاطر انتقاد از نحوه عملکرد این تیم در مسابقات جام جهانی 2010 از فهرست ملی پوشان فرانسه کنار گذاشته شد، دیدیه دروگبا کاپیتان تیم ملی ساحل عاج از وی حمایت کرد. 
اخراج آنلکا به دنبال آن صورت گرفت که وی روز پنجشنبه و در جریان بازی تیم ملی فرانسه با مکزیک که در نهایت با پیروزی دو بر صفر مکزیکی ها به پایان رسید، در رختکن تیم با ریموند دومنک سرمربی فرانسه به مشاجره پرداخت. 
از سوی دیگر تیم ملی فرانسه نیز به نشانه اعتراض به این حرکت روز یکشنبه در تمرین این تیم شرکت نکردند. 
ستاره تیم ساحل عاج نیز با حمایت از هم تیمی خود در تیم چلسی انگلیس، اعلام کرده است که وی به مدت دو سال و نیم در تیم چلسی با او هم بازی بوده است و به همین خاطر از همبازی خود حمایت خواهد کرد. 
دروگبا در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای همبازی خود تصریح کرد که شرایط سختی برای آنلکا به وجود آمده است. 
به گفته دروگبا، آنلکا از نظر روحی بسیار قوی است و به همین خاطر او تعجب می کند که چرا وی را از تیم کنار گذاشته اند. 

بازیکن تیم اروگوئه: امیدوارم در دور بعدی مسابقات به آرژانتین نخوریم

به گزارش کارگروه جام جهانی ایرنا، دیلی استار روز دوشنبه نوشت: مهاجم تیم اتلتیکو مادرید با تاکید بر این که تیم اروگوئه از شاگردان "دیه گو مارادونا" نمی ترسد، گفت: امیدواریم تیم های آمریکای جنوبی تا جایی که ممکن است از یکدیگر دور بمانند. 
تیم اروگوئه بعد از این که توانست با دو گل فورلان در دومین بازی خود در گروه نخست جام نوزدهم به پیروزی 3 بر 0 مقابل آفریقای جنوبی برسد، برای صعود به دور دوم فقط به یک تساوی مقابل مکزیک نیاز دارد. 
از سوی دیگر با توجه به صدرنشینی آرژانتین در گروه دوم، فورلان امیدوار است با شکست مکزیک و حفظ صدرنشینی گروه نخست، دو تیم در مرحله بعد با هم روبرو نشوند. 
وی اظهار داشت: ما به آنها احترام می گذاریم، همانطور که آنها به ما احترام می گذارند، اما هر چه تیم های آمریکای جنوبی از هم دورتر بمانند، بهتر است. 
فورلان افزود: اگر قرار باشد در طول مسابقات با آنها بازی کنیم، با خوشحالی این کار را انجام خواهیم داد، اما حیف است که یکی از ما در مرحله حذفی، کنار برود.

نشست بحران وزیر ورزش فرانسه با اعضای تیم ملی فوتبال این کشور

به گزارش کارگروه جام جهانی ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، "نیکولا سارکوزی" رییس جمهوری فرانسه از "روزلین باشلو" که قرار بود امشب آفریقای جنوبی را به مقصد فرانسه ترک کند، خواسته است برای حل اختلاف پیش آمده در اردوی تیم ملی این کشور، سفر خود را به تعویق بیاندازد. 
یک منبع نزدیک به باشلو در این باره گفت: وی قرار است امشب با "ژان پیه ره اسکالت" رییس فدراسیون فوتبال، "پاتریس اورا" کاپیتان و احتمالا بازیکنان تیم ملی فوتبال فرانسه ملاقات کند. 
وی افزود: باشلو قرار است بازی سه شنبه تیم فرانسه مقابل اروگوئه را از نزدیک تماشا می کند. 
تیم فرانسه قهرمان جام جهانی 1998 و فینالیست جام 2006 پس از ممانعت بازیکنانش در شرکت در تمرینات روز یکشنبه به خاطر اعتراض به اخراج "نیکولاس آنلکا" از اردوی این تیم، دچار بحران شده است. 
آنلکا پس از توهین به "ریموند دومنک" سرمربی تیم فرانسه در جریان دیدار با مکزیک از اردوی این تیم اخراج و به خانه فرستاده شد. 
باشلو بعد از اخراج آنلکا در روز شنبه از بازیکنان خواسته بود، عاقلانه رفتار کنند.
دروگبا: حضور فابیانو تفاوت بین ساحل عاج و برزیل بود

به گزارش کارگروه جام جهانی ایرنا، اسکای روز دوشنبه نوشت: اگر چه ساحل عاج هنوز شانس صعود از گروه هفتم جام جهانی را دارد، اما به اعتقاد دروگبا، وضعیت این تیم بستگی به نتیجه ای دارد که در بازی کره شمالی مقابل پرتغال به دست خواهد آمد. 
بازیکن تیم فوتبال چلسی پس از شکست تیمش اظهار داشت: بازیکن کلیدی این بازی فابیانو بود. او دو گل فوق العاده زد، گرچه یکی از آنها کاملا درست نبود. ما فضای زیادی در اختیار وی قرار دادیم و نتیجه اش را دیدیم. 
دروگبا افزود: می دانستیم مسابقه سختی خواهد بود. برزیل بهترین تیم دنیاست، اما ما هم فرصت های خودمان را داشتیم. 
برزیل پس از این برتری، با توجه به یک بازی باقی مانده، صعود خود را به دور دوم مسابقات جام جهانی 2010 قطعی کرد. 
این بازیکن در این باره اظهار داشت: احتمال صعود تیم ها در گروه هفتم بستگی به نتیجه بازی پرتغال و کره شمالی دارد.

درخواست محافظ برای بازیکن تیم ملی نیجریه

به گزارش کارگروه جام جهانی ایرنا،‌ سایت فیفا روز دوشنبه نوشت: "ایداح پترساید" با بیان این که تاکنون بیش از هزار پیام تهدید آمیز به صندوق الکترونیکی این بازیکن رسیده است، افزود: در تمامی این پیام ها، "کایتا" به عنوان مسئول شکست دو بر یک تیم نیجریه مقابل یونان معرفی شده و تهدید به مرگ شده است. 
وی گفت: امیدواریم دولت نیجریه این تهدیدها را جدی بگیرد و در محافظت از این بازیکن کوتاهی نکند. 
"ابراهیم بیو" وزیر ورزش نیجریه نیز که با تیم ملی در یک هتل اقامت دارد ضمن اعلام آگاهی از این موضوع، گفت: اقداماتی در این خصوص انجام داده ایم و در حال پیگیری آن هستیم. 
تیم نیجریه که در گروه B رقابت های فوتبال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در دو بازی گذشته خود موفق به کسب امتیاز نشده، اما برای قرار گرفتن در بین دو تیم صعود کننده به دور بعدی شانس دارد. 
آخرین بازی گروهی این تیم فردا مقابل تیم کره جنوبی خواهد بود. 

کاپلو: ظاهرا کارهای ما در دو سال گذشته بی فایده بوده است

به گزارش کارگروه جام جهانی ایرنا،‌ روزنامه میرر روز دوشنبه نوشت: تیم ملی فوتبال انگلیس پس از تساوی بدون گل مقابل الجزایر اکنون باید چهارشنبه هفته جاری اسلوونی، تیم صدرنشین گروه سوم را شکست دهد تا به دور دوم راه یابد. 
"فابیو کاپلو" در این باره گفت: انگار کارهای ما در دو سال گذشته بی فایده بوده است. نمی دانم چه بلایی سر بازیکنان آمده، آنها در تمرینات خیلی خوب هستند، اما در بازی نمی توانند خوب ظاهر شوند. 
وی افزود: مقابل الجزایر واقعا خیلی کند بازی کردیم. در این جام جهانی اگر ندوید، اگر فشار وارد نکنید و اگر نجنگید، کارتان خیلی سخت خواهد شد. 
منبع : ایرنا
کاپلو که از عملکرد تیم انگلیس در دو بازی اول خود در جام جهانی 2010 راضی نیست، خاطر نشان کرد: در مجموع راضی نیستم، چون بعد از تمرینات سختی که داشتیم، نتوانستیم برنامه هایمان را در زمین پیاده کنیم و این برای یک مربی خیلی سخت است
.

نتایج مسابقات در 31 خرداد(امروز)


پرتغال 7 - کره شمالی 0
شیلی 1 - سوئیس 0
اسپانیا؟-هندوراس؟(نتیجه این مسابقه در فردا برای شما گذاشته خواهد شد)
منبع : ایرنا
پرتغال و کره شمالی
کره شمالی با قبول شکست سنگین برابر پرتغال از جام جهانی حذف شد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار کار گروه جام جهانی ایرنا، دیدار تیم های کره شمالی و پرتغال از گروه هفتم رقابت های جام جهانی 2010 در ورزشگاه "گرین پوین" شهر کیپ تاوون و به قضاوت "پابلو پوزو" از شیلی برگزار شد. 
پرتغالی ها که در دیدار نخست خود برابر ساحل عاج به تساوی بدون گل رسیده بودند از ابتدای کار حملات گسترده ای را بر روی دروزاه کره شمالی طراحی کردند تا به یک پیروزی پرگل دست یابند. 
این بهترین پیروزی کسب شده برای یک تیم در رقابت های جام جهانی 2010 تا به امروز است که به نام پرتغال ثبت شد. 
"رامون میرلس" در دقیقه 29 نیمه نخست، گل اول بازی را برای پرتغالی ها به ارمغان آورد. 
در نیمه دوم نیز "سیمائو سابروسا"، "هوگو آلمیدا"، "تیاگو (2 گل)" ، "لیدسون" و کریستیانو رونالدو شش گل دیگر برای پرتغال به ثمر رساندند تا این تیم در پایان به پیروزی قاطع 7 بر صفر دست یابد. 
کره شمالی نماینده قاره آسیا که در دیدار نخست خود با نتیجه نزدیک 2 بر یک، مغلوب برزیل شده بود با قبول دومین شکست پیاپی خود از گردونه مسابقات کنار رفت. 
در پایان دور دوم از مرحله مقدماتی تیم ملی برزیل با 6 امتیاز در صدر جدول گروه هفتم قرار گرفت، و تیم های پرتغال و ساحل عاج هم با 4 و یک امتیاز دوم و سوم هستند و کره شمالی بدون کسب امتیاز در رتبه چهارم قرار دارد. 

تیم ملی فوتبال شیلی صدرنشین گروه هشتم شد

به گزارش کار گروه جام جهانی ایرنا،‌ در این دیدار که از گروه هشتم مرحله مقدماتی و در ورزشگاه "نلسون ماندلا" شهر پورت الیزابت آفریقای جنوبی برگزار شد، تیم شیلی در پایان با نتیجه یک برصفر برابرحریف خود به برتری رسید و در صدر این گروه قرار گرفت . 
در مهم ترین حادثه نیمه نخست،‌ "والون بهرامی"‌ هافبک تیم ملی سوییس در دقیقه 31 با دریافت کارت قرمز از زمین بازی اخراج شد. 
در این صحنه،‌بهرامی با آرنج دست به صورت مدافع شیلی زد که "خلیل القمدی" داور عربستانی بازی پس از مشورت با " حسن کامرانی فر" کمک اول ایرانی خود، بازیکن تیم سوییس را اخراج کرد. 
القمدی با کمک های کامرانی فر و صالح المرزوق از امارات قضاوت این دیدار را برعهده داشت . 
در نیمه نخست دو تیم بازی درگیرانه ای را در میانه میدان به نمایش گذاشتند به طوریکه فرصت گلزنی چندانی بر روی دروازه های دو تیم ایجاد نشد تا با تساوی بدون گل به رختکن بروند. 
در نیمه دوم ، تیم شیلی منطقی تر بازی کرد و توانست مزد بازی حساب شده خود را با یک گل زیبا بگیرد . در دقیقه 75 سانتر خوب " استبان پاردس " به " مارک گونزالس " رسید و مهاجم تازه وارد شیلی با ضربه سر کار را تمام کرد . 
در این نیمه تیم شیلی توسط "‌الکسیس سانچز " دروازه سوییس را باز کرد که کامرانی فر پرچم خود را بالا برد و به درستی این گل را افساید اعلام کرد . 
در ادامه مسابقات گروه هشتم ساعت 23 امشب تیم های اسپانیا و هندوراس به مصاف هم می روند . این دوتیم در اولین دیدار خود به ترتیب مقابل سوییس و شیلی تن به شکست داده بودند.

نتایج بازی های 30 خرداد


برزیل 3 ___ ساحل عاج 1
ایتالیا 1____نیوزیلند 1
پاراگوئه 2____اسلواکی 0


توضیحات در ادامه مطلب
پاراگوئه در مصاف با اسلواکی

پاراگوئه با 2 گل اسلواکی را شکست داد

به گزارش خبرنگار کار گروه جام جهانی، "انریکو ورا" در دقیقه 27 و "کریستین ریورس"در دقیقه 86 برای تیم پاراگوئه گلزنی کردند. 
بازیکنان تیم ملی پاراگوئه از همان دقایق ابتدایی دیدار مقابل اسلواکی حملات گسترده ای را بر روی دروازه این تیم طراحی کرده و در دقیقه 27 به دنبال اشتباه مدافعان اسلواکی دروازه این تیم را توسط "ورا" گشودند. 
نیمه نخست این دیدار بدون حادثه قابل ذکر با همین نتیجه پایان یافت. 
شروع نیمه دوم با حملات بازیکنان تیم ملی اسلواکی بر روی دروازه پاراگوئه همراه بود اما، آنها نتوانستند از فرصت های ایجاد شده استفاده کنند. 
در ادامه بازیکنان تیم پاراگوئه ابتدا فشار حملات حریف را کاهش داده و بازی را به میانه میدان کشیدند و سپس حملات هدفمندی را بر روی دروازه اسلواکی طراحی کرده و در دقیقه 86 واز روی شوت زیبای "کریستین ریورس" به گل دوم خود دست یافتند. 
این دیدار در پایان با نتیجه 2 برصفر به سود پاراگوئه به پایان رسید. 
اددی مایلت قضاوت این دیدار را برعهده داشت. 
دریافت کارت زرد توسط "جان دوریکا" ،" استانیسلاو س ستک" و "ولادیمیر ویس" از تیم ملی اسلواکی و "انریکو ورا" از تیم ملی پاراگوئه از نکات قابل توجه این بازی بود. 
این دیدار در ورزشگاه مانگوانگ شهر بلوم فونتین افریقای جنوبی برگزار شد. 

دیدار تیم های پاراگوئه و اسلواکی از گروه ششم رقابت های جام جهانی برگزار شد. 
پاراگوئه با این پیروزی 4 امتیازی شده و به صدر این گروه صعود کرد. 
خاطر نشان می شود؛تیم های ملی ایتالیا و نیوزلند از گروه ششم تا ساعتی دیگر با یکدیگر روبه رو می شوند.

ایتالیا در مصاف با نیوزیلند


توقف مدافع عنوان قهرمانی برابر نیوزیلند

به گزارش خبرنگار کارگروه جام جهانی ایرنا، در این دیدار که عصر یکشنبه در ادامه رقابت های جام جهانی 2010 و در ورزشگاه "امبومبلا"‌ شهر نلسپورت آفریقای جنوبی برگزار می شود، دو تیم در پایان نیمه نخست به نتیجه تساوی یک بر یک دست یافتند. 
"شین اسملز"‌ در دقیقه 7 برای تیم نیوزیلند و "وینچنزو ایگوتینا" در دقیقه 29 برای تیم ایتالیا در نیمه نخست گلزنی کردند. 
تیم نیوزیلند در دقیقه 7 بر روی یک ضربه ایستگاهی و اشتباه فاحش "فابیو کاناوارو"‌ به گل دست یافت تا مدافع عنوان قهرمانی خطر حذف از جام جهانی را احساس کند. 
بازیکنان لاجوردی پوش ایتالیا پس از این گل حملات گسترده ای را بر روی دروازه نیوزیلند طراحی کردند تا بازی را به تساوی بکشاند. 
بازیکنان ایتالیا با پاس های بلند و سانتر از کناره ها تیم نیوزیلند را تحت فشار قرار دادند تا این که تامی اسمیت مدافع حریف بر روی دانیل دل روسی مرتکب خطای پنالتی شد تا ایتالیایی ها با تساوی به رختکن بروند.

برزیل در مصاف با ساحل عاج

به گزارش خبرنگار ایرنا، تیم های ملی فوتبال برزیل و ساحل عاج در دومین دیدارشان در رقابتهای جام جهانی از ساعت 23 یکشنبه شب به وقت ایران به مصاف هم رفتند. 
در این دیدار، تیم ملی فوتبال برزیل در یک بازی برتر موفق شد با نتیجه سه بر یک برابر تیم ملی ساحل عاج به برتری دست یابد. 
در جریان این دیدار، لوییس فابیانو مهاجم تیم ملی برزیل دو بار موفق به گلزنی شد تا خود را به عنوان یکی از مدعیان جدی آقای گل این دوره از رقابتها معرفی کند. 
فابیانو در دقیقه 25 با یک ضربه محکم از داخل محوطه جریمه اولین گل این دیدار را به ثمر رساند تا نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به سود برزیل پایان یابد. 
در دقیقه 50 این مسابقه نیز، فابیانو با حرکتی زیبا و جا گذاشتن چند مدافع تیم ملی ساحل عاج موفق شد دومین گل خود و تیم ملی برزیل را به ثمر برساند. 
در ادامه این دیدار نیز، در دقیقه 62 الانو روی پاس خوب کاکا سومین گل این مسابقه را به ثمر رساند تا تیم ملی برزیل با یک پیروزی قاطع، این دیدار را به پایان ببرد. 
در دقایق پایانی این مسابقه نیز، کاکا بازیکن ارزشمند تیم ملی برزیل با دریافت دومین کارت زرد از زمین بازی اخراج شد تا دیدار مهم تیم های ملی برزیل و پرتغال را از دست بدهد. 
در دیگر دیدار مهم دهمین روز رقابتهای فوتبال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، تیم های ملی ایتالیا و نیوزلند از ساعت 18 و 30 دقیقه به وقت ایران به مصاف هم رفتند. 
تیم ملی ایتالیا که در دیدار اولش نیز مقابل تیم ملی پاراگوئه به تساوی رسیده بود در این دیدار نیز نتوانست طعم پیروزی را بچشد و در برابر تیم ضعیف نیوزلند به تساوی یک بر یک رسید. 
در این دیدار ابتدا تیم ملی نیوزلند بود که به گل دست یافت و شین اسملز بازیکن این تیم در دقیقه هفتم روی اشتباه کاناورو، دروازه تیم ملی ایتالیا را باز کرد. 
پس از این گل تیم ملی ایتالیا بر شدت حملات خود افزود تا اینکه در دقیقه 29 تامی اسمیت مدافع تیم ملی نیوزلند مرتکب خطای پنالتی شد که این ضربه را یاکوئینتا به گل مساوی تبدیل کرد. 
در نیمه دوم این دیدار، تیم ملی نیوزلند با یک دفاع منطقی موفق شد تیم ملی ایتالیا قهرمان دوره گذشته رقابتهای جام جهانی را متوقف کند و سرانجام این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان برسد. 
در اولین دیدار روز دهم رقابتهای فوتبال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز، تیم های ملی پاراگوئه و اسلواکی رو در روی هم قرار گرفتند که در این دیدار، تیم ملی پاراگوئه در یک بازی برتر با نتیجه 2 بر صفر حریفش را شکست داد. 
در جریان این دیدار، انریکه ورا بازیکن تیم ملی پاراگوئه در دقیقه 27 موفق شد اولین گل بازی را به ثمر برساند تا نیمه اول با همین نتیجه به پایان برسد. 
در نیمه دوم نیز تیم ملی پاراگوئه تیم برتر زمین بود و چند موقعیت مسلم گلزنی به دست آورد تا اینکه کریستین ایورس در دقیقه 86 موفق شد دومین گل تیم ملی پاراکوئه را به ثمر برساند تا این تیم با این پیروزی، با کسب چهار امتیاز بالاتر از تیم ملی ایتالیا در صدر جدول گروه ششم رقابتهای جام جهانی قرار بگیر
د

برنامه مسابقات جام جهانی 2010

21 خرداد آغاز می شود
برنامه مسابقات جام جهانی 2010
جام جم آنلاین: نوزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام جهانی از روز 21 خردادماه با حضور 32 تیم در آفریقای جنوبی آغاز می شود و روز 20 تیرماه با شناخت قهرمان به پایان خواهد رسید.

به گزارش مهر، گروه بندی و برنامه کامل مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به شرح زیر است:

گروه A: آفریقای جنوبی، مکزیک، اروگوئه و فرانسه
جمعه 21 خرداد - آفریقای جنوبی - مکزیک - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 18:30
جمعه 21 خرداد - اروگوئه - فرانسه - ورزشگاه کیپ تاون - ساعت 23
چهارشنبه 26 خرداد - آفریقای جنوبی - اروگوئه - ورزشگاه پرتوریا - ساعت 23
پنجشنبه 27 خرداد - فرانسه - مکزیک - ورزشگاه پولوکوانه - ساعت 23
سه شنبه اول تیر - مکزیک - اروگوئه - ورزشگاه روسنبرگ - ساعت 18:30
سه شنبه اول تیر - فرانسه - آفریقای جنوبی - ورزشگاه مانگوانگ - ساعت 18:30

گروه B: آرژانتین، کره جنوبی، نیجریه و یونان
شنبه 22 خرداد - آرژانتین - نیجریه - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 18:30
شنبه 22 خرداد - کره جنوبی - یونان - ورزشگاه نلسون ماندلا - ساعت :16
پنجشنبه 27 خرداد - یونان - نیجریه - ورزشگاه مانگوانگ - ساعت 18:30
پنجشنبه 27 خرداد - آرژانتین - کره جنوبی - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 16
سه شنبه اول تیر - نیجریه - کره جنوبی - ورزشگاه دورربان - ساعت 23
سه شنبه اول تیر - یونان - آرژانتین - ورزشگاه پولوکوانه - ساعت 23

گروه C: انگلستان، آمریکا، الجزایر و اسلوونی
شنبه 22 خرداد - انگلستان - آمریکا - ورزشگاه روسنبرگ - ساعت 23
یکشنبه 23 خرداد - الجزایر - اسلوونی - ورزشگاه پولوکوانه - ساعت 16
جمعه 28 خرداد - اسلوونی - آمریکا - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 18:30
جمعه 28 خرداد - انگلستان - الجزایر - ساعت 23
چهارشنبه 2 تیر - اسلوونی - انگلستان - ورزشگاه نلسون ماندلا - ساعت 18:30
چهارشنبه 2 تیر - آمریکا - الجزایر - ورزشگاه پرتوریا - ساعت 18:30

گروه D: آلمان، استرالیا، غنا و صربستان
یکشنبه 23 خرداد - آلمان - استرلیا - ورزشگاه دوربان - ساعت 23
یکشنبه 23 خرداد - صربستان - غنا - ورزشگاه پرتورریا - ساعت 18:30
جمعه 28 خرداد - آلمان - صربستان - ورزشگاه نلسون ماندلا - ساعت 16
شنبه 29 خردادماه - غنا - استرالیا - ورزشگاه روسنبرگ - ساعت 18:30
چهارشنبه 2 تیر - غنا - آلمان - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 23
چهارشنبه 2 تیر - استرالیا - صربستان - ورزشگاه نلسپرویت - ساعت 23

گروه E: هلند، ژاپن، کامرون و دانمارک
دوشنبه 24 خرداد - هلند - دانمارک - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 16
دوشنبه 24 خرداد - ژاپن - کامرون - ورزشگاه مانگوانگ - ساعت 18:30
شنبه 29 خرداد - هلند - ژاپن - ورزشگاه دوربان - ساعت 16
شنبه 29 خرداد - کامرون - دانمارک - ورزشگاه پرتوریا - ساعت 23
پنجنشبه 3 تیر - دانمارک - ژاپن - ورزشگاه روسنبرگ - ساعت 23
پنجشنبه 3 تیر - کامرون - هلند - ورزشگاه کیپ تاون - ساعت 23

گروه F: ایتالیا، نیوزلند، پاراگوئه و اسلوواکی
دوشنبه 24 خرداد - ایتالیا - پاراگوئه - ورزشگاه کیپ تاون - ساعت 23
سه شنبه 25 خرداد - نیوزلند - اسلوواکی - ورزشگاه روسنبرگ - ساعت 16
یکشنبه 30 خرداد - اسلوواکی - پاراگوئه - ورزشگاه مانگوانگ - ساعت 16
یکشنبه 30 خرداد - ایتالیا - نیوزلند - ورزشگاه نلسپرویت - ساعت 18:30
پنجنشبه 3 تیر - اسلوواکی - ایتالیا - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 18:30
پنجشنبه 3 تیر - پاراگوئه - نیوزلند - ورزشگاه پولوکوانه - ساعت 18:30

گروه G: برزیل، کره شمالی، ساحل عاج و پرتغال
سه شنبه 25 خرداد - ساحل عاج - پرتغال - ورزشگاه نلسون ماندلا - ساعت 18:30
سه شنبه 25 خرداد - برزیل - کره شمالی - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 23
یکشنبه 30 خرداد - برزیل - ساحل عاج - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 23
دوشنبه 31 خرداد - پرتغال - کره شمالی - ورزشگاه کیپ تاون - ساعت 16
جمعه 4 تیر - پرتغال - برزیل - ورزشگاه دوربان - ساعت 18:30
جمعه 4 تیر - کره شمالی - ساحل عاج - ورزشگاه نلسپرویت - ساعت 18:30

گروه H: اسپانیا، هندوراس، شیلی و سوئیس
چهارشنبه 26 خرداد - هندوراس - شیلی - ورزشگاه نلسپرویت - ساعت 16
چهارشنبه 26 خرداد - اسپانیا - سوئیس - ورزشگاه دوربان - ساعت 18:30
دوشنبه 31 خرداد - شیلی - سوئیس - ورزشگاه نلسون ماندلا - ساعت : 18:30
دوشنبه 31 خرداد - اسپانیا - هندوراس - ورزشگاه ژوهانسبورگ - ساعت 23
جمعه 4 تیر - شیلی - اسپانیا - ورزشگاه پرتوریا - ساعت 23
جمعه 4 تیر - سوئیس - هندوراس - ورزشگاه مانگوانگ - ساعت 23

مرحله یک هشتم نهایی

شنبه - 5/4/89
بازی شماره 49: اول گروه A - دوم گروه B، ساعت 18:30
بازی شماره 50: اول گروه C - دوم گروه D، ساعت 23

یکشنبه - 6/4/89
بازی شماره 51: اول گروه D - دوم گروه C، ساعت 18:30
بازی شماره 52: اول گروه B - دوم گروه A، ساعت 23

دوشنبه - 7/4/89
بازی شماره 53: اول گروه E - دوم گروه F، ساعت 18:30
بازی شماره 54: اول گروه G - دوم گروه H، ساعت 23

سه شنبه - 8/4/89
بازی شماره 55: اول گروه F - دوم گروه E، ساعت 18:30
بازی شماره 56: اول گروه H - دوم گروه G، ساعت 23

مرحله یک چهارم نهایی

جمعه - 11/4/89
بازی شماره 57: برنده بازی شماره 53 - برنده بازی شماره 54، ساعت 18:30 
بازی شماره 58: برنده بازی شماره 49 - برنده بازی شماره 50، ساعت 23

شنبه - 12/4/89 
بازی شماره 59: برنده بازی شماره 51 - برنده بازی شماره 52، ساعت 18:30
بازی شماره 60: برنده بازی شماره 55 - برنده بازی شماره 56، ساعت 23

مرحله نیمه نهایی

سه شنبه - 15/4/89
بازی شماره 61: برنده بازی شماره 57 - برنده بازی شماره 58
بازی شماره 62: برندگان بازی شماره 59 - برنده بازی شماره 60

دیدار رده بندی

شنبه - 19/4/89
بازی شماره 63: بازنده بازی شماره 61 - بازنده بازی شماره 62

دیدار فینال

یکشنبه - 20/4/80
بازی شماره 64: برنده بازی شماره 61 - برنده بازی شماره 62 

سرمربی آفریقای جنوبی خوشحال از تساوی مقابل مکزیک

سرمربی آفریقای جنوبی خوشحال از تساوی مقابل مکزیک
تهران - سرمربی تیم فوتبال آفریقای جنوبی پس از تساوی 1 بر 1 این تیم در بازی افتتاحیه جام جهانی 2010 مقابل مکزیک گفت که از این نتیجه ناراحت نیست.
به گزارش روز شنبه ایرنا، "کارلوس آلبرتو پاریه را" در مورد نتیجه ای که در مقابل چشمان هواداران منتظر میزبان در ورزشگاه ساکر سیتی شهر ژوهانسبورگ به دست آمد، تصدیق کرد: نتیجه خوبی برای اولین بازی بود. 
وی افزود: در ابتدا فشار زیادی روی بازیکنان بود، اما وقتی مسابقه شروع شد، بازیکنان کنترل را به دست گرفتند. 
وی گفت: گروه سختی داریم و هر تیمی که چهار امتیاز بگیرد، صعود خواهد کرد و به همین خاطر هنوز شانس خوبی داریم. 
سرمربی برزیلی تیم آفریقای جنوبی با اشاره به این که بازیکنان هم از این نتیجه ناراحت نیستند، افزود: از عملکرد آن ها در نیمه دوم تشکر می کنم. 
وی تاکید کرد: به نظر من تکلیف این گروه در بازی آخر مقابل فرانسه مشخص می شود. 
کارلوس ادامه داد: این بازی هیچ فرقی با مسابقات دیگر نداشت،‌چرا که بیشتر بازیکنان ما افرادی هستند که به چنین جو بزرگی عادت ندارند و بنا بر این در 15 دقیقه اول سعی کردیم به بازی تسلط پیدا کنیم. 
وی گفت: نتیجه ای که می خواستیم را نگرفتیم، اما باعث شد امیدمان تا بازی آخر گروه زنده بماند.

سرمربی تیم فوتبال انگلیس جانشین بکام را مشخص کرد

سرمربی تیم فوتبال انگلیس جانشین بکام را مشخص کرد
تهران - فابیو کاپلو سرمربی تیم ملی فوتبال انگلیس جانشین دیوید بکام کاپیتان مصدوم خود در جام جهانی 2010 را انتخاب کرد.
به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از سایت فیفا، دیوید بکام کاپیتان مطرح تیم فوتبال انگلیس به دلیل مصدویت توانایی بازی در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را نخواهد داشت. 
کاپلو سرمربی ایتالیایی تیم انگلیس طی بازی های دوستانه اخیر تیمش، نفرات متعددی را به عنوان هافبک راست تیم خود وارد زمین کرد تا جانشین بکام را انتخاب کند. 
کاپلو در این راستا پنجشنبه شب اعلام کرد که "تئو والکات" هافبک 21 ساله تیم فوتبال آرسنال به عنوان هافبک راست تیم ملی انگلستان در جام جهانی بازی خواهد کرد تا جانشین بکام لقب بگیرد. 
سرمربی تیم ملی انگلیس، والکات را بازیکنی سریع، باهوش و در خدمت تیم می داند که بهتر از دیگر گزینه ها می تواند این تیم را به اهدافش در جام جهانی برساند. 
والکات برای حضور در جام جهانی 2006 در حالی که تنها 17 سال داشت توسط "اسون گوران اریکسون" به اردوی تیم ملی انگلیس دعوت شد، اما فرصتی برای بازی به دست نیاورد. 
"آرون لنون" هافبک تیم تاتنهام دیگر گزینه جانشینی دیوید بکام بود که با این اوصاف باید همچون گذشته یک نیمکت نشین باشد. 
بکام هم که توانایی بازی در جام جهانی 2010 را ندارد به عنوان دستیار کاپلو در کادر فنی تیم ملی انگلیس حضور خواهد داشت. 

بلاتر به دیدار نلسون ماندلا رهبر مبارزات ضدتبعیض نژادی آفریقا رف

بلاتر به دیدار نلسون ماندلا رهبر مبارزات ضدتبعیض نژادی آفریقا رفت
پرتوریا - رییس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز جمعه به عنوان روز آغاز رسمی جام جهانی فوتبال 2010 آفریقای جنوبی به دیدار "نلسون ماندلا" رهبر مبارزات ضد تبعیض نژادی و نخستین رییس جمهور پس از پیروزی انقلاب آفریقای جنوبی شتافت.
به گزارش ایرنا، سب بلاتر در این دیدار که در محل دفتر کار ماندلا در بنیاد ماندلا در ژوهانسبورگ برگزار شد، از وی به عنوان نماد استواری و به ارمغان آورنده دمکراسی، صلح و ثبات در آفریقای جنوبی یاد و تشکر کرد. 
وی ابراز امیدواری کرد که این رهبر مبارزات ضد نژاد پرستی که یک ماه دیگر 92 ساله می شود بتواند در همه 64 بازی جام جهانی به عنوان افتخار ملت آفریقا حضور یابد. 
ماندلا در این دیدار که به اتفاق خانواده و اعضای دفترش لباس زرد تیم ملی "بافانابافانا"ی آفریقای جنوبی را برتن کرده بود برای موفقیت بازی های جام جهانی کشورش دعا و از زحمات بلاتر و همکاران وی برای تلاشان برای هرچه بهتر برگزار شدن این جام تقدیر و تشکر کرد. 
ماندلا به دلیل کهولت سن و نا توانی جسمی فقط چهار بلیت از بازی های افتتاحیه و نهایی جام جهانی را خریداری کرده است. 
خاورم 1378**1184شبک

بلاتر نشان جام جهانی را به معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی تقدیم


بلاتر نشان جام جهانی را به معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی تقدیم کرد
پرتوریا - رییس فدراسیون بین المللی فوتبال روز جمعه در یک آیین ویژه نشان ویژه جام جهانی فوتیال 2010 آفریقای جنوبی "تروفی" که نزدیک دو سال در روستاه ها، شهرها و کشورهای مختلف سفر کرده بود را امروز به معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی تقدیم کرد.
به گزارش ایرنا، سب ژزف بلاتر در پایان سفر این نشان ویژه، را در غیاب رییس جمهور در یونیون بیلدینگ پرتوریا به "خاله ما موتلانته" تقدیم کرد تا امروز نماد آغاز برنامه های رسمی میزبانی جام جهانی برای این کشور باشد. 
وی به ملت و دولت این کشور به سبب ابزار علاقه وافرشان برای میزبانی جام جهانی در قاره آفریقا ادای احترام کرد و از حضار اجازه خواست تا از دولت آفریقای جنوبی به دلیل حمایت بی دریغش از جام جهانی تشکر کند و نیز از ماندلا به عنوان نماد استواری و به ارمغان آورنده دمکراسی، صلح و ثبات در آفریقای جنوبی یاد و تشکر کرد . 
آیین فیفا اقتضا می کند که نشان ویژه آن به عنوان آغاز رسمی جام جهانی به بالاترین مقام آن کشور اعطا شود و لذا موتلانته به عنوان کفیل ریاست جمهوری و جانشین ماندلا، تابو امبکی، جیکوب زوما روسای جمهور قبلی کشورش که در مدریت میزبانی جام جهانی نقش اساسی داشتند، این مسوولیت را پذیرفت. 
بلاتر در پایان این مراسم به دیدار ماندلا شتافت. 
خاورم 1378**1184شبک

زریبافان: با افراد زیادی در خصوص باشگاه استقلال مشورت کرده ایم

زریبافان: با افراد زیادی در خصوص باشگاه استقلال مشورت کرده ایم
تهران - رئیس مجمع باشگاه استقلال گفت: تاکنون با بیش از 50 نفر از افراد مختلف و صاحب نظران درباره وضعیت باشگاه و انتخاب اعضای کادر فنی و هیات مدیره صحبت کرده ایم.
"مسعود زریبافان" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: تا زمانی که گزینه های مورد نظرمان برای هیات مدیره و کادر فنی باشگاه استقلال نهایی نشود در خصوص آن حرفی نمی زنم،‌ اما با صاحب نظران، پیشکسوتان، افراد مطرح و غیر مطرح زیادی در این باره مشورت کرده ایم. 
وی با خودداری از صحبت در رابطه با گزینه های مطرح شده برای سرمربیگری و هیات مدیره باشگاه استقلال یادآور شد: صحبت با افراد مختلف چیزی فراتر از مشورت نبوده و با آنها برای احراز پست یا سمتی مذاکره نشده است. 
رئیس مجمع باشگاه استقلال افزود: گزینه های زیادی برای پست های خالی باشگاه استقلال مد نظر داریم که هم اکنون در حال بررسی شرایط مختلف و وضعیت افراد هستیم. 
وی تصریح کرد: در تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم نیز کار خود را ادامه داده و برای بررسی گزینه های مختلف و مشورت با کارشناسان زمان را از دست ندادیم. 
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که چه زمانی اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال مشخص خواهند شد، افزود: قرار نیست در جلسه امروز سازمان وضعیت باشگاه به یکباره مشخص شود. 
زریبافان گفت: ما تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم بست و تصور می کنم تا چند روز آینده بر سر گزینه هایمان به اجماع برسیم. 
وی در پایان با خودداری از صحبت در خصوص مذاکره با امیر قلعه نویی برای هدایت این تیم در فصل آینده لیگ برتر گفت: در این خصوص صحبت نمی کنم و همانطور که گفتم تا نهایی و مشخص شدن وضعیت مدیریت و هیات مدیره نمی توانم حرفی در خصوص سرمربی بزنم.

یکی از قصائد سعدی

شاهکاری از قصاید سعدی؛ مناجات و منقبت

شکر و سپاس و منّت و عزّت خدای را پروردگار خلق و خداوند کبریا

دادار غیب دان و نگهدار آســــمان رزاق بنده‌پرور و خلاق رهنما

اقرار می‌کند دو جهان بر یگانگیش یکتا و پشت عالمیان بر درش دوتا

گوهر ز سنگ خاره کند، لعل از صدف فرزند آدم از گل و برگ گل از گیا

سبحان من یمیت و یحیی و لاالــه الا هوالذی خلق الارض و السما

باری، ز سنگ، چشمه‌ی آب آورد پدید باری از آب چشمه کند سنگ در شتا

دریای لطف اوست و گرنه سحاب کیست تا بر زمین مشرق و مغرب کند سخا؟

انشاتنا بلطفک یا صانع الوجود فاغفرلنا بفضلک یا سامع الدعا

ارباب شوق در طلبت بی‌دلند و هوش اصحاب فهم در صفتت بی‌سرند و پا

شبهای دوستان تو را انعم‌الصباح وان شب که بی تو روز کنند اظلم‌المسا

یاد تو روح‌پرور و وصف تو دلفریب نام تو غم‌زدای و کلام تو دلــربا

بی‌سکه‌ی قبول تو، ضرب عمل دغل بی‌خاتم رضای تو، سعی امل هبا

جایی که تیغ قهر برآرد مهابتت ویران کند به سیل عرم جنت سبا

شاهان بر آستان جلالت نهاده سر گردنکشان مطاوع و کیخسروان گدا

گر جمله را عذاب کنی یا عطا دهی کس را مجال آن نه‌که این‌چون و آن‌چرا

در کمترین صنع تو مدهوش مانده‌ایم ما خود کجا و وصف خداوند آن کجا؟

خواهندگان درگه بخشایش تواند سلطان در سرادق و درویش در عبا

آن دست بر تضرع و این روی بر زمین آن چشم بر اشارت و این گوش بر ندا

مردان راهت از نظر خلق در حجاب شب در لباس معرفت و روز در قبا

چندین هزار سکّه‌ی پیغمبری زده اول به نام آدم و آخر به مصطفی

در نعت او زبان فصاحت که را رسد؟ خود پیش آفتاب چه پرتو دهد سها؟

یارب به دست او که قمر زان دو نیم شد تسبیح گفت در کف میمون او حصا

کافتادگان شهوت نفسیم دست گیر ارفق بمن تجاوز واغفر لمن عصا

کس را چه زور و زهره که وصف علی کند؟ جبار در مناقب او گفته هل اتی

زورآزمای قلعه‌ی خیبر که بند او در یکدگر شکست به بازوی لافتی

مردی که در مصاف، زره پیش بسته بود تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا

شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا

دیباچه‌ی مروّت و سلطان معرفت لشکر کش فتوّت و سردار اتقیا

فردا که هرکسی به شفیعی زنند دست ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی

پیغمبر، آفتاب منیرست در جهان وینان ستارگان بزرگند و مقتدا

یارب به نسل طاهر اولاد فاطمه یارب به خون پاک شهیدان کربلا

دلهای خسته را به کرم مرهمی فرست ای نام اعظمت در گنجینه‌ی شفا

گر خلق تکیه بر عمل خویش کرده‌اند ما را بسست رحمت و فضل تو متّکا

یارب خلاف امر تو بسیار کرده‌ایم و امّید بسته از کرمت عفو مامضی

چشم گناهکار بود بر خطای خویش ما را ز غایت کرمت چشم در عطا

عدلست اگر عقوبت ما بی‌گنه کنی لطفست اگر کشی قلم عفو بر خطا

یارب قبول کن به بزرگیّ و فضل خویش کان را که رد کنی نبود هیچ ملتجا

ما را تو دست گیر و حوالت مکن به کس الا الیک حاجت درماندگان فلا

اولی‌تر آنکه هم تو بگیری به لطف خویش دستی، وگرنه هیچ نیاید ز دست ما

کاری به منتها نرسانیده در طلب بردیم روزگار گرامی به منتها

فی‌الجمله دستهای تهی بر تو داشتیم خود دست جز تهی نتوان داشت بر خدا

یا دولتاه اگر به عنایت کنی نظر واخجلتاه اگر به عقوبت دهد جزا

ای یار جهد کن که چو مردان قدم زنی ور پای بسته‌ای به دعا دست برگشا

کس را به خیر و طاعت خویش اعتماد نیست آن بی‌بصر بود که کند تکیه بر عصا

گر بر وجود عاشق صادق نهند تیغ گوید بکش که مال سبیلست و جان فدا

ما را به نوشداروی دشمن امید نیست وز دست‌دوست گر همه زهرست مرحبا

ای پای بست عمر تو، بر رهگذار سیل چندین امل چه پیش نهی، مرگ در قفا؟

پهلوی تن ضعیف کند پشت دل قوی صیدی که در ریاض ریاضت کند چرا

چون شادمانی و غم دنیا مقیم نیست فرعون کامران به و ایّوب مبتلا

امثال ما به سختی و تنگی نمرده‌اند ما خود چه لایقیم به تشریف اولیا؟

غم نیست زخم خورده‌ی راه خدای را دردی چه خوش بود که حبیبش کند دوا

عمرت برفت و چاره‌ی کاری نساختی اکنون که چاره نیست به بیچارگی بیا

کردار نیک و بد به قیامت قرین توست آن اختیار کن که توان دیدنش لقا

گویی کدام سنگدل این پند نشنود بر کوه خوان که باز به گوش آیدت صدا

نااهل را نصیحت سعدی چندانکه هست گفتیم اگر به سرمه تفاوت کند عمی