خودمونی!

همه چی!

خودمونی!

همه چی!

ابراهیم کلانتر که بود و چه ها که نکرد!

معروف به اعتمادالدوله زادروز ۱۸۰۱ میلادی شهرتولد شیراز تاریخ مرگ ۲۶ فروردین ۱۱۸۰ه.ش. شهر مرگ طالقان سمت صدراعظم پادشاه آغامحمدخان قاجار
فتحعلی شاه قاجار پست‌های قبلی وزیر اعظم لطفعلی خان زند قبل از میرزا محمد شفیع آصف الدوله
حاج اِبراهیم کلانتَر از بزرگان شیراز بود که در حکومت زندیه مراحل ترقی را طی کرد و از آنجا که چندی کلانتری شیراز را به عهده داشت، به حاجی ابراهیم خان کلانتر مشهور شد.
زندگی
حاج‌ابراهیم‌کلانتر سومین پسرحاج هاشم شیرازی کدخدا (کلانتر) محلات حیدری‌نشین شیراز بود. پدر حاج هاشم که محمود نام داشت، از بازرگانان توانگر شیراز بود و مدرسه هاشمیه را در آن شهر بنیاد نهاده بود. او از خاندان هاشمیان قزوین بود که از کلیمیان مسلمان شده بودند. پس از درگذشت حاج هاشم، فرزند او حاج ابراهیم، کلانتر برخی از محلات حیدری‌نشین شیراز گردید و ظاهراً در روزگار پادشاهی کریم خان زند نیز در همین مقام ماند. چندی نیز به عنوان منشی وارد دستگاه میرزا محمد، کلانتر فارس شد. حاج ابراهیم به تدریج بر اثر کفایت و کاردانی، کدخدای همة محلاّت حیدری‌نشین شیراز شد. زمانی که علیمرادخان زند در ۱۱۹۶ق‌/۱۷۸۲م بر شیراز دست یافت، گروهی و از آن میان حاج ابراهیم کلانتر را به اصفهان فرستاد و نیز او را ۴۰ هزار تومان جریمه کرد. پس از مرگ او (۱۱۹۹ق‌) حاج ابراهیم به شیراز بازگشت‌. او در این هنگام جعفرخان زند را یاری رساند که فرمانروایی شیراز را در دست بگیرد و به پاداش خدمت از سوی وی به جای میرزا محمد کلانتر، به کلانتری ایالت فارس منصوب گردید. از این زمان حاج ابراهیم به عنوان یکی از بزرگان فارس و نزدیکان خاندان زند، موقعیت مناسبی یافت و روز به روز بر مقام و اهمیت او افزوده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد