خودمونی!

همه چی!

خودمونی!

همه چی!

نیرو و فشار چیست؟





نیرو : عامل تغییر جهت و میزان حرکت در موارد متفاوت که به اشکال متفاوت  می باشد. برای فهمیدن جهت و میزان حرکت می توان دو آزمایش کرد . زمانی که شما توپی را شوت می کنید به آن نیرو وارد کرده اید پس میزان و شتاب حرکت زیادتر شده است در این صورت می توان این مسئله را فهمید. برای جهت آن نیز می توان آزمایشی انجام داد که یک وزنه را به یک طناب وصل می کنیم در صورت چرخاندن آن می بینیم که بدون تغییر جهت در یک مدار قرار می گیرند ولی این نیرو است که باعث تغییر جهت آن می شود.
نیروی عمل و عکس العمل : همانطور که در سال اول خواندید بین هر دو جسمی نیروی جاذبه ای وجود دارد. نیروی جاذبه در این جا به معنی وارد کردن نیرو توسط هر دو جسم وارد شده باشد.  نیروی عمل و عکس العمل با هم برابر اند زیرا هر دو را از یک رابطه بدست می آوریم. در ضمن همانطور که می دانیم تعادل در زمانی برقرار می شود که برایند نیرو های وارد بر جسم صفر باشد. اما در این جا درست است که نیرو ها برابرند ولی در این صورت نیرو ها بر دو جسم متفاوت اند .
پدیده هایی که توسط نیرو اثبات می شوند:
حرکت موشک الکلی : موشک های الکلی موشک هایی هستندکه سوخت آن ها الکل می باشند. با گرم شدن موشک الکل آن تبدیل به بخار الکل می شود و به بیرون می آیند سپس به دلیل آنکه موشک به آن ها نیرو وارد کرده اند پس عکسالعمل آن نیز توسط گاز ها به موشک وارد می شوند پس موشک حرکت می کند.
شوت کردن توپ پلاستیکی دردناک تر از توپ بادی است: در این آزمایش توپ بادی یا همان توپ سالن نیروی وارد شده به آن را به صورت کامل بر می گرداند و اعث ضربه گیر بودن آن می شود پس پای ما به جلو پرتاب نمی شود ولی توپ پلاستیکی این جور نیست.
فشار در مایعات : به معنای تراکم ذرات در ماده می باشد. وقتی در ماده ای تراکم بوجود می آید ،نیرو های بین مولکولی نیز بوجود می آید. که اگر مایع ما در حالت تعادل باشد باید برایند نیرو ها صفر باشد. پس نیرو ها از هر طرف برابرند.  یکی از نکات مهم در اینجا دیواره ظرف است زیرا ذرات چسبیده به دیواره فقط از 3 طرف نیرو می گیرند پس باید از طرف دیواره نیز نیرویی به آن ها وارد شود پس در این صورت دیواره نیز نیروی عکس العمل دارند و باعث می شود که ریختن آب در یک کیسه آب  باعث کنار رفتن دیواره ها می شود. یکی دیگر از نکات این است که نیروی وزن نیز باید تاثیر گذار باشد و برای تحمل این نیرو ها باید
تراکم در ذرات پایین بیشتر باشد تا نیرو ها هم بیشتر باشند. پس با افزایش عمق از سطح آزاد مایع فشار نیز بیشتر می شود. اما تعریف دیگری بر فشار می توان گفت فشار یعنی نیروی وارد شده بر سطح . در این صورت می توان فشار را از این راه بدست آورد.

گونه‌های ترمز
ترمز در خودروها به چند صورت وجود دارد ۱- ترمزهای سیمی ۲- ترمزهای هیدرولیکی ۳-ترمزهای پنوماتیکی / ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند نوع هیدرولیکی بیشترین کاربرد رادارد و رایج‌ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک وسنگین می‌باشد ترمزهای پنوماتیکی در خودروهای سنگین بکار می‌رود و به وسیلهٔ فشار هوا عمل ترمز گیری صورت میپذ یرد//طرز کار کلی ترمزهای هیدرولیکی به این صورت است که بر اثر فشار وارده به پدال ترمز به وسیلهٔ اهرم بندی نیرو به پمپ اولیهٔ روغن وارد شده و پیستون موجود در پمپ روغن مقابل خود رابافشار به داخل لوله‌ها می‌فرستد و روغن به داخل دستگاه ترمز می‌رود و دستگاه ترمز با توجه به نوع خود که ممکن است کاسه‌ای یا دیسکی باشد عمل ترمز گیری راانجام می‌دهد


نویسنده : پارسا قابوسی





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد