خودمونی!

همه چی!

خودمونی!

همه چی!

گرما چیست؟


رسانش گرما

 تعریف: اگر بین دو نقطه از یک جسم، اختلاف دمایی به وجود آید، گرمای درون جسم از بخش با دمای بالاتر به بخش با دمای پایین تر شارش می کند. این نوع شارش یا انتقال گرما را رسانش می گوییم.

مثلاً اگر یک سر میله ای فلزی را بر روی شعله بگیریم، بزودی انرژی گرمایی از طریق مولکولهای میله به انتهای دیگر آن نیز منتقل می شود و آنرا گرم می کند. رسانش گرما معمولاً در جامدات و به خصوص فلزات صورت می گیرد.

وسیله های آزمایش : میله ی فلزی - شمع - کبریت .
    ١. یک سر یک میله ی فلزی را در دست خود نگه دارید و سر دیگرآن را روی شعله بگیرید و چند لحظه صبر کنید .
    ٢. چه اتفاقی می افتد ؟ از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید ؟

    ٣. اگر سر میله را به مدت نسبتا" طولانی روی شعله نگه دارید سر دیگر آن که در دست شماست آنقدر داغ می شود که دیگر نمی توانید آن را نگه دارید . سر میله که در دست شما بوده است این انرژی رااز کجا دریافت کرده است ؟ پاسخ خود را در کلاس به بحث بگذارید .

جواب 1و2: ابتدا آن سر میله که روی شعله است گرم می شود و اندکی بعد در سر دیگر میله که در دست داریم احساس گرما میکنیم. نتیجه می شود گرما به طریق رسانش از یک سر میله به سر دیگر آن منتقل شده است.

3- انتقال گرما بطریق رسانش در جامدات و بخصوص فلزات در اثر ارتعاشات مولکولی آنها صورت می گیرد. به طوریکه مولکولهای جسم در اثر دریافت گرما دامنه ارتعاش بیشتری پیدا می کنند و به مولکولهای مجاور خود ضربه می زنند. این ضربه ها انرژی گرمایی را در طول جسم منتقل می کنند.

 


وسیله های آزمایش : چند میله از جنس های مختلف .
    چند میله از جنس های متفاوت ، ولی با طول و ضخامت یکسان را مطابق شکل (٢-٢) روی یک سه پایه قرار دهید . به سر هر میله چوب کبریتی را به کمک موم بچسبانید . اکنون سر دیگر هر سه میله را به طور همزمان توسط شعله ی چراغ گرما دهید . آنچه را مشاهده می کنید توضیح دهید . 
چوب کبریت هایی که با موم نگه داشته شده اند


جواب: گرما بطریق رسانش از آن سر میله ها که روی شعله قرار دارند به سر دیگر آنها که چوب کبریتها قرار دارند شارش می یابد و پس از مدتی در اثر ذوب شدن موم ها کبریت ها می افتند. اما زمان این اتفاق برای همه میله ها یکسان نیست و میله هایی که رسانش گرمایی بهتری دارند کبریت شان زودتر می افتد. اگر میله ها به ترتیب شیشه ای و آهنی و مسی باشند، چون رسانش گرمایی مس بیشتر از آهن و رسانش آهن بیشتر از شیشه است، ابتدا کبریت میله مسی و سپس مال آهن و در آخر کبریت میله شیشه ای می افتد.

 

 
وسیله های آزمایش : قطعه یخ - لوله آزمایش - توری فلزی - شمع - کبریت - گیره - ظرف آب .
    ١- قطعه ی یخی را درون یک لوله ی آزمایش قرار دهید . روی یخ را با یک توری فلزی بپوشانید به طوری که یخ در ته لوله باقی بماند .
    ٢- لوله را از آب سرد پر کنید .
    ٣- سر لوله را مطابق شکل ( ٢-٣ ) گرم کنید .
    ٤- آنچه را مشاهده می کنید یادداشت کنید و برای دوستان خود گزارش کنید . 


جواب: پس از مدتی مشاهده می کنیم که آب در بالای لوله می جوشد اما یخ در پایین آن همچنان باقی مانده است. برای ذوب یخ مدت نسبتاً زیادی را باید منتظر باشیم. نتیجه این آزمایش آن است که رسانش گرمایی آب ضعیف است.

بطور کلی از انجام دو آزمایش 5و6 و انجام آزمایشهایی در مورد رسانش گرمایی گازها نتیجه می شود رسانش گرمایی فلزات بیشتر از مایعات( مثل آب) و رسانش گرمایی مایعات بیشتر از گازها( مثل هوا) است.

تعادل گرمایی

 تعریف: دو جسم را هنگامی با یکدیگر در تعادل گرمایی نی گویند که در حال تماس کامل دمای آنها تغییری نکند.

مثلاً هنگامی که جسم داغ را در داخل یک ظرف آب می اندازیم بعد از مدتی انتقال گرما از جسم به آب قطع می شود و دیگر دمای جسم و آب تغییر نمی کند. در این حالت جسم و آب در حال تعادل گرمایی قرار دارند.

 دمای تعادل

 تعریف: دمایی که دو جسم در حال تعادل گرمایی پیدا می کنند، دمای تعادل آنها نامیده می شود.

مثلاً در مثال جسم داغ و ظرف آب فرض کنیم، دمای جسم قبل از قرار گرفتن در آب  150 و دمای آب   20 باشد. اگر بعد از مدتی که به تعادل گرمایی رسیدند دمای هر دو   28 بشود، این دما را دمای تعادل می نامند.

 رسانا یا عایق گرما

 رسانش گرما توسط جامدات مختلف یکسان نیست. جامداتی که رسانش گرما را به خوبی انجام می دهند، رسانای گرما نامیده می شوند. فلزات رسانای خوب گرما هستند. جامدات یا موادی را که رسانش گرما را بخوبی انجام نمی دهند، عایق گرما می نامند. موادی مثل شیشه، چوب، پلاستیک عایق های خوب گرما هستند. و مایعات  و گازها ( مثل آب و هوا) نیز عایق گرما به حساب می آیند.

 

چند مورد برای استفاده از رساناهای خوب گرما را بیان کنید.

ج: 1- شعله پخش کن: وسیله ای است فلزی که روی شعله ی چراغ گاز قرار می دهند تا گرمای حاصل را در ناحیه ی وسیع تری پخش کنند و از سوختن غذا در یک نقطه بلافاصله بالای شعله جلوگیری شود.


2-  قابلمه ها معمولاً از جنس آلومینیوم، مس یا آهن یا ترکیبی از این مواد ساخته می شوند. زیرا این مواد گرما را به آسانی از شعله به مواد غذایی درون خود می رسانند. از عایق های پلاستیک سخت یا چوبی نیز به عنوان دستگیره این ظروف استفاده می شود.

E تذکر: همانطور که در فصل انرژی بیان شد، برای صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی در زمستان، مناسب است در ساختمان خانه ها از عایق های مناسب گرمایی استفاده شود. در 

س: هوا از نظر خاصیت رسانایی گرما چگونه است؟

ج: همانطور که گفته شد، گازها و از جمله هوا رسانای بسیار ضعیف گرما بوده و بنابراین عایقهای مناسبی برای آن می باشند. مثلاً علت گرم نگهداشتن لباس های ضخیم در زمستان آن است که این لباس ها لایه هایی از هوا را بین تارها و منفذهای خود نگه می دارند و با عایقبندی بدن، مانع از انتشار گرمای بدن به محیط سرد می شوند. پرندگان نیز به این ترتیب، در زمستان با محبوس کردن هوا بین پرهایشان خود را گرم نگه می دارند.

صفحه جدید

برای دیدن صفحه اصلی وبلاگ باید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.



www.qumathic.blogsky.com/pages/main

بازی Snake

حالا برایتان برنامه بازی اسنیک را می گذارم: 


uses graph,crt;
var
a,b,y,v,n,vy,e,f,g,h,r,t,s,m,z,i,goal:integer;
u,q,w:integer;
ali,sir,d,war:char;
begin
initgraph(a,b,'');

y:=320;
v:=1;
n:=240;
vy:=1;
s:=10;

while (ali<>chr(27)) do
begin
if keypressed then ali:=readkey;
if(ali='a')then
begin
y:=y-5;
setcolor(black);
circle(y+5,n,s);
setcolor(white);
circle(y,n,s);

end;
if(ali='s')then
begin
n:=n+5;
setcolor(black);
circle(y,n-5,s);
setcolor(white);
circle(y,n,s);
end;
if(ali='d')then
begin
y:=y+5;
setcolor(black);
circle(y-5,n,s);
setcolor(white);
circle(y,n,s);
end;
if(ali='w')then
begin
n:=n-5;
setcolor(black);
circle(y,n+5,s);
setcolor(white);
circle(y,n,s);
end;
delay(20);
end;
end.