خودمونی!

همه چی!

خودمونی!

همه چی!

مصاحبه

مصاحبه با فرزان بالکانی درباره ی کتاب و کتابخوانی...


در ادامه مطلب


سوال : دلایل عدم کتابخوانی چیست؟


جواب: این سوال به طور کلی پاسخ مشخصی ندارد و برای آسیب شناسی دقیق چنین معضلی نیاز به این پرسش داریم که اصلا چه نیازی به کتابخوانی است.


سوال: چه نیازی به کتابخوانی است؟


جواب: به طور طبیعی هر فردی نیاز به افزایش اطلاعات خود در رابطه با مسایل در تعامل با زندگی خویش دارد. برای مثال یک کشاورز از راه تجربه اطلاعات بسیاری را در رابطه با کشاورزی کسب می کند، اما اگر به جای تجربه ی چندین ساله منبعی جهت کمک به افزایش اطلاعات و بالا بردن سطح علمی خویش داشت واضح است که از نظر فنی توان بیشتری برای تولید با کیفیت بهتر داشت. این بدین معنی نیست که تجربه مسیر اشتباهی است بلکه تجربه باید در کنار کسب علم و افزایش اطلاعات چه به صورت آکادمیک و چه به صورت متفرقه بوده و کتابخوانی یک نمونه از روش های کسب اطلاعات می باشد.


سوال : حال که می دانیم نیاز به کتابخوانی چیست چرا مطالعه در ایران کم است؟


جواب: هنگامی که از منابعی مانند کتاب انتظاراتی داشته باشیم و هنگام استفاده از آن منابع به پاسخ انتظارات خود نرسیم آن وقت است که احساس می کنیم چنین منبعی جز اتلاف وقت و دور کردن از مسیر اصلی چیزی نیست. متاسفانه منابع فارسی علاوه بر محدود بودن و اغلب برگردان ناقص و اشتباه از کتب خارجی و نیز هزینه بالای آن ها موجب کاهش روزافزون کتاب خوانان و یا دلسردی و عدم رقبت به کتابخوانی شده است.


سوال: راهکار این مشکل چیست؟


جواب: متاسفانه بخش وسیعی از این مشکلات به زیرساخت فرهنگی کشور باز می گردد و امید است که روزی چنین مشکلی به عنوان یک بحران فرهنگی و علمی مطرح شده و به درمان آن بیندیشند. اما بخشی از این مشکل که درمان آن از ما بر می آید گسترش منابع فارسی و اصلاح برگردان های اشتباه و ترجمه های ناقص و نیز انتشار آن ها در کنار رعایت اخلاق کپی رایت برای همگان می باشد.


سوال: در آخر منابع مناسبی برای کتابخوان ها نام ببرید.


جواب: در نمایشگاه کتاب هر ساله بخشی با نام کتب ارزی وجود دارد که کتب خارجی را با قیمتی پایین تر از قیمت ریالی آن به فروش می رسانند ولی اگر در رابطه با کتب فارسی منبعی را بخواهید می توانید به باغ کتاب در نزدیکی متروی حقانی مراجعه کرده و درخواست عضویت کنید.


متشکرم از این که وقت گرامیتان را به ما دادید.


نظرات 1 + ارسال نظر
سجاد ام ال بی کی شنبه 14 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 08:03 ب.ظ http://www.MLBK.33ir.com

سلام... وبلاگ خوبی داری....
خوشحال میشم به منم سر بزنی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد